نگاهی به افشاگری های برنامه «نود» درباره جادوگری در فوتبال

وقتی عادل فردوسی پور هفته پیش روی آنتن زنده برنامه، فراخوان داد که هرکس اطلاعاتی درباره رمالی و جادوگری و دعانویسی و... دارد، ارائه کند تا یک برنامه مفصل به این موضوع اختصاص پیدا کند، می شد حدس زد که باید منتظر اتفاقات جالبی باشیم. این هفته اما از بد روزگار، همزمان با برنامه «نود» بازی حساس پلی آف جام جهانی بین ایتالیا و سوئد هم روی آنتن شبکه ورزش بود و احتمال ریزش بینندگان «نود» بیشتر از همیشه وجود داشت؛ با این حال عادل باز هم به همه یادآوری کرد که... کسی از انتخاب «نود» برای تماشا، ضرر نمی کند. این چنین بود که بسیاری از مخاطبان سیما، بین جادوی عادل و آخرین تصاویر حضور بوفون در تیم ملی ایتالیا، مردد شدند. پنج نکته کمتردیده شده را از «نود» دوشنبه شب بخوانید:
1-نود این هفته آیتم های متنوعی داشت که یکی از آن ها ارتباط تلفنی با افرادی بود که ترکیبشان با دقت گروه برنامه ساز انتخاب شده بود. فریادشیران که معلوم بود مثل یار همیشگی اش محمد مایلی کهن حرف های جنجالی می زند و نام افرادی را می آورد که به زعم خودش خطاکارند. یکی مثل دهقان که همه او را با رفاقت گرمابه و گلستانش با علی دایی به یاد می آورند و باز شدن پایش به این بحث، چالشی جدید محسوب می شد و در نهایت موضع پیروزمندانه فردوسی پور در هنگام صحبت با عضو کمیته اخلاق که با توجیهات حقوقی و اداری این عضو به پایان رسید؛ درحالی که افکار عمومی چندان قانع نشدند و انگار که برنامه تلویزیونی «نود» خیلی بیشتر از فدراسیون نشینان نگران فساد در فوتبال است.

 

2-این هفته هم میان برنامه های «نود» یک تفاوت مهم با همه برنامه های مشابهش داشت. یکی از این آیتم ها به گفت وگوی به جا با حجت الاسلام محمدرضا زائری، پژوهشگر دینی، اختصاص داشت که صحبت های مهمی را مطرح کرد. نکته مهم ژورنالیستی در این باره، ذکاوت اهالی «نود» بود. درحالی که در بحث های مشابه، هر موقع بحث جادوگری در فوتبال مطرح می شد، همه دخالت خودشان را در این امر تکذیب می کردند و آن را نکوهیده می دانستند، این عادل بود که هفته گذشته برای نخستین بار، یک مدافع جادوگری و طلسم را روی خط برنامه آورد؛ کسی که با اظهارات عجیبش درباره محلول زردرنگ ضدطلسم (!) موجب حیرت و تاسف بینندگان شد. فردوسی پور اما زودتر از همه فهمید که ممکن است در ادامه، عده ای با استفاده از اعتقادات مذهبی، بخواهند جادوگری ها و خرافه گرایی هایشان را توجیه کنند؛ بنابراین پاتک مناسب را از قبل ضبط کرده بود. او علاوه بر گفت وگوی روشنگر با یک روحانی پژوهشگر، کامنت هایی را هم از یک چهره دینی موجه دیگر، یعنی حجت الاسلام رفیعی، یادداشت کرده بود که روی آنتن خواند.

3-فراخوان هفته پیش عادل درباره ارسال اطلاعات به سایت «نود»، یک بار دیگر مقبولیت ویژه او را نزد همه اهالی فوتبال نشان داد. غنای محتواهای ارسالی به برنامه نشان می داد که غالب فوتبالی ها شاید عادل را بیشتر از اهالی فدراسیون قبول دارند و از هادی عقیلی و آرش برهانی گرفته تا بازیکنان گمنام تر و حتی افراد ناشناخته و مطلع، او را با اطلاعاتی که در اختیارش قرار دادند، حمایت کردند. این روش رسانه ای عالی و نحوه تنظیم محتواهای ارسالی یک نکته مهم دیگر هم داشت و آن این که به همه نشان داد این قبیل خرافات، خیلی گسترده تر از چیزی است که فکرش را می کنند و افرادی فراتر از توپ جمع کن و مسئول چمن و... درگیرش هستند. موید بخش اول این ادعا، لهجه های مختلف جادوگران و خاطراتی بود که از مشهد تا تهران و شمال و شمال غرب نقل شد و بخش دوم را نیز حرف هایی که درباره مربیان و مدیران و معاونان باشگاه ها مطرح شد، تایید می کند؛ این داده های مهم رسانه ای را مدیون عادل هستیم.

4-در سال های اخیر آن قدر دوربین های مخفی و آیتم های خبری باکیفیت در «نود» دیده ایم که بسیاری از ما، تهیه آن ها را سهل الوصول می پنداریم. با این حال با نگاهی دقیق تر به دیگر برنامه های چالشی تلویزیون، فکر می کنیم انگار بقیه برنامه ها چنین امکانی ندارند یا شاید برایشان سخت است که کمی برای به دست آوردن اطلاعات و محتوای دست اول تلاش کنند. «نود» این هفته حتی به محتواهای ارسالی، گفت و گوهای ضبط شده و ارتباطات تلفنی هم بسنده نکرده و گزارشگرانش را با دوربین مخفی به سراغ جادوگران محترم فرستاده بود. تصاویر و گفته های مطرح شده در آن هم آن قدر ماهرانه ضبط شده بود که یک بار دیگر بینندگان را سر شوق آورد.

5-عادل فردوسی پور یک بار دیگر نشان داد که در عرصه اجرای یک برنامه چالشی، همچنان بی رقیب است. «نود» مدت هاست که انتظارها را از خود بالا برده، برنامه ای که در نزدیک به دو دهه پخش، تکراری نشده است و هر موقع حس می کنیم صلابت همیشگی اش را از دست داده، با یک ترفند تازه، مخاطب میلیونی اش را پای گیرنده ها میخ کوب می کند. دو برنامه ویژه بررسی جادوگری و رمالی، باز هم اهمیت عادل را برای تلویزیون و مخاطب اهل فوتبال نشان داد. اپیزودهایی که تا مدت ها از یاد دوستداران فوتبال نخواهد رفت.

دریافت
حجم: 517 کیلوبایت

به نقل از خراسان