۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

سند ششدانگ مملکت

نگاهی به مستند «پرسپولیس – شیکاگو» ساخته ارد عطارپور؛

مستند "پرسپولیس شیکاگو" ساخته ارد عطارپور روایت ماجراهای الواح هخامنشی است که حدود نود سال پیش در تخت جمشید کشف شدند و برخی محققان آمریکایی از دانشگاه شیکاگو به منظور مرمت و مطالعه نوشتارهای حک شده بر روی این لوح های هخامنشی به ایران می آیند.

تقریبا همه مردم در مورد این‌که بخش قابل توجهی از آثار باستانی و میراث فرهنگی کشور در برهه‌ای از تاریخ به یغما رفته، کم و بیش چیزهایی شنیده‌اند؛ موضوعی برای یک مستند شسته و رفته، که شاید به اندازه آثار تکان‌دهنده و ملتهب اجتماعی – سیاسی پرکشش نباشد، اما اهمیت غیر قابل انکاری دارد و در سال‌های اخیر کمتر درباره آن صحبت شده و شدیدا نیازمند آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی است. این موضوع از جهت تاثیرش بر تحکیم هویت ایرانی و تقویت روحیه میهن‌پرستی نیز بسیار حائز اهمیت است...

ادامه مطلب...
۳۰ خرداد ۹۸ ، ۰۱:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز

پیش درآمد آبرومند

نگاهی به «کاپیتان مارول»؛ جدیدترین محصول دنیای فیلم‌های ابرقهرمانی

با دردسترس قرار گرفتن نسخه های باکیفیتِ جدیدترین محصول استودیوی مارول، حالا علاقه مندان دنیای ابرقهرمان ها بیش از پیش در انتظار انتشار «انتقام جویان؛ پایان بازی» هستند. «کاپیتان مارول» اثری پیش بینی پذیر با همان ویژگی های مرسوم دنیای مارول است که از جلوه های ویژه بی نظیری بهره می برد. شرکت سازنده این اثر،...

ادامه مطلب...
۲۹ خرداد ۹۸ ، ۱۱:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز

فیلمی در قامت سینما

نگاهی به فیلم درخشان «سرخپوست»:

«سرخپوست» را می‌توان اثری کلاسیک در شمایلی کاملا بدیع و خلاقانه با رعایت بهترین عناصر فنی دانست که داستان ساده‌اش را در لوکیشنی بی‌نظیر و به نحوی سرراست و هنرمندانه روایت می‌کند.
پنج سال بعد از فیلم میان‌مایه، آبکی و به غایت تقلیدی «ملبورن»، احتمالا هیچکس انتظارش را نداشت که کارگردان جوان آن فیلم، با دومین فیلمش، در شمایل یک غول مهیب فیلمسازی و بی‌اندازه مسلط به قواعد ژانری، به جریان اصلی سینمای ایران بازگردد. نخستین اکران‌های «سرخپوست» اما، حاکی از آن بود که نیما جاویدی، نه تنها سال‌های پس از «ملبورن» را به سرخوردگی و دور شدن از مسیر موفقیت نگذرانده، بلکه با تمرکز و سخت‌کوشی، خودش را به سطحی رسانده که نشان دهنده جهشی باورنکردنی است و بدین ترتیب دومین فیلم بلند او بازگشت شکوهمندش به میادین محسوب می‌شود...

ادامه مطلب...
۲۷ خرداد ۹۸ ، ۰۲:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز

فیلمسازان محافظه کار و شخصیت های یک خطی

وضعیت سینمای قهرمان محور پس از انقلاب؛

نگاهی کلی به آثار قهرمان‌ محور در تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب، نشان می‌دهد که قهرمان‌های برجسته فیلم‌های ایرانی به دو گروه قهرمان‌های ملی و قهرمان‌های دینی تقسیم می‌شوند.

سینمای ایران در مقایسه با جهان، کمتر به بازسازی زندگی قهرمان‌های واقعی تمایل نشان می‌دهد و فیلمسازان ایرانی عموماً ترجیح می‌دهند قهرمان‌هایشان را شخصاً از صفر تا صد خلق کنند. این در حالی است که سینمای جهان (و بالاخص هالیوود) هر سال چند بیوگرافی مهم بر اساس داستان‌های واقعی را به علاقمندان این سبک عرضه می‌کند؛ در ایران امّا نمونه‌های چنین آثاری انگشت شمارند...

ادامه مطلب...
۱۹ خرداد ۹۸ ، ۰۲:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز

شجاعت پرداخته نشده

نگاهی به فیلم تحسین شده «شبی که ماه کامل شد»:

«شبی که ماه کامل شد» فارغ از امکانات و محدودیت‌هایش، اثری بسیار شجاعانه و پرریسک بوده و همین ریسک پذیری است که باعث شده با اقبال داوران جشنواره فجر مواجه شود.
با آغاز اکران عمومی «شبی که ماه کامل شد»، حالا مردم می‌توانند با حضور در سالن‌های سینما، قضاوت هیئت داوران جشنواره فجر را بهتر محک بزنند و فیلمی را که با اقتدار سیمرغ‌های جشنواره سی‌وهشتم فجر را درو کرده بود، مورد ارزیابی قرار دهند. نرگس آبیار پس از یک اثر دستگرمی به نام «اشیا از آن‌چه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند»، یک تجربه موفق سینمایی ویژه در حوزه دفاع مقدس یعنی «شیار ۱۴۳» و فیلم متفاوت «نفس»، در آخرین اثر خود به سراغ یک دنیای کاملاً جدید رفته و تریلر سیاسی‌اش را با نام «شبی که ماه کامل شد» درباره عبدالمالک ریگی تروریست معروف سال‌های گذشته و برادر او عبدالحمید ساخته است. «شبی که ماه کامل شد» فارغ از امکانات و محدودیت‌هایش، اثری بسیار شجاعانه و پرریسک بوده و همین ریسک پذیری است که باعث شده با اقبال داوران جشنواره فجر مواجه شود و بهترین فیلم این رویداد مهم سینمایی در سال ۹۷ لقب گیرد...

ادامه مطلب...
۱۸ خرداد ۹۸ ، ۰۲:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز

خنده در برابر پول

سینمای ایران و کمدی‌های سخیفی که حسابی می‌فروشند؛

کمدی‌های امروز، به عکس اسلافشان در دهه هشتاد، عمدتاً از بازیگران باکیفیت و سطح اول سینما استفاده می‌کنند و عموماً به دست فیلمسازانی جدی‌تر ساخته می‌شوند.

جایگاه ژانر کمدی را در تاریخ هنر نمی‌توان نادیده گرفت. تاریخ هنر خنداندن در جهان به چند هزار سال قبل باز می‌گردد. از همان ابتدای راه، این ارسطو بود که ژانر طنز را هم‌رده تراژدی و درام دسته‌بندی کرد. طنز اما همواره جزو گونه‌های پر حرف و حدیث نمایشی محسوب می‌شده و بیش از سایر انواع نمایش، مستعد نزدیک شدن به ابتذال بوده است...

ادامه مطلب...
۱۱ خرداد ۹۸ ، ۰۱:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز

نقد مستند رییس الوزراء

درس آرام تاریخ

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره نسخه خانگی مستند «رییس الوزراء» در دسترس قرار گرفته و بخش عمده علاقمندان به بیوگرافی‌های تاریخی به تماشای آن نشسته‌اند. این مستند به نویسندگی و کارگردانی سید محمدرضا هاشمیان، روایتی کاملا تاریخی از زندگی احمد قوام‌السطنه، یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی تاریخ ایران در مشروطیت و دوران پهلوی، است که ضمن شیوایی بیانش در شرح وقایع، از برخی اصول مستندسازی هم غافل می‌ماند.

ادامه مطلب...
۰۵ خرداد ۹۸ ، ۲۳:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز

عنوان دومین مطلب آزمایشی من

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

۰۴ خرداد ۹۸ ، ۰۲:۱۵ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز

عنوان اولین مطلب آزمایشی من

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

۰۴ خرداد ۹۸ ، ۰۲:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد عنبرسوز