پس از گذشت بیش از 48 ساعت از برگزاری مراسم اختتامیه سی وششمین جشنواره فیلم فجر، همچنان حواشی مرتبط با برندگان سیمرغ ها ادامه دارد. برخی سینماگران به روش های مختلفی از جمله ارسال نامه به دبیر جشنواره، سعی در اعلام اعتراض و نارضایتی خود از نحوه اهدای جوایز دارند. نکته جالب توجه در این باره صحبت های عجیب رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن به عنوان دو تن از داوران جشنواره در برنامه «هفت» و اظهارات ایشان درباره چند فیلم بود که به نظر می رسد به نارضایتی ها دامن زده است...

 

اعتراضات جدید به داوری ها

رسول صدرعاملی و محمدرضا فروتن به عنوان دو عضو هیئت داوران جشنواره سی وششم، ساعاتی پس از مراسم اختتامیه و با ژستی دموکراتیک، به استودیوی برنامه «هفت» آمدند تا درباره داوری های انجام شده توضیحاتی را به مردم ارائه کنند.
در بخشی از این توضیحات صحبت از داوری نشدن فیلم های مستند، تنها فیلم پویانمایی و نیز تحت الشعاع قرار گرفتن بخش های فنی فیلم «لاتاری» به دلیل آزاردهنده تشخیص داده شدن این فیلم از نظر داوران، مطرح شد. توضیحاتی که به وضوح با آیین نامه، اصول و اطلاعیه های رسمی منتشر شده توسط دبیرخانه جشنواره در تناقض بود و آتش به خرمن معترضان این رویداد سینمایی انداخت.
گروه «هنر پویا» به عنوان تولیدکننده فیلم پویانمایی «فیلشاه» در بیانیه ای داوری نشدن این اثر را یکی از عجیب ترین اتفاقات تاریخ جشنواره معرفی و راجع به تناقضات موجود بین سخنان داوران و اعلانات دبیرخانه اعتراض کرد. بر اساس این بیانیه مطابق آیین نامه، «فیلشاه» باید در تمام بخش های سودای سیمرغ داوری می شد؛ اتفاقی که داوران به صراحت آن را رد کردند.
مرتضی شعبانی تهیه کننده و رضا فرهمند کارگردان فیلم مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» نیز طی نامه ای به ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره سی وششم، با اتخاذ موضعی مشابه سازندگان «فیلشاه»، راجع به داوری نشدن اثرشان در بخش های مختلف سودای سیمرغ ابراز نارضایتی کردند. سازندگان این مستند، نگاه هیئت داوران جشنواره به نمایندگان این سینما را توهین آمیز و برخلاف آیین نامه جشنواره خواندند. مجیدرضا مصطفوی کارگردان فیلم «آستیگمات» نیز که فیلمش در مرحله ابتدایی حذف شد و به بخش رقابتی راه نیافت، طی نامه ای به دبیر جشنواره، داوری های جشنواره امسال را «غیرکیفی» معرفی و بر لزوم آسیب شناسی سواد، درک و تأثیرپذیری آرای داوران این جشنواره تأکید کرد. مصطفوی در بخش دیگری از نامه اش نوشته «من اطمینان دارم که این حذف نه تنها سهوی بلکه بر اساس تعمد بوده است» .
احتمال شکایت قضایی از داوران

 دیگر واکنش خبرساز روز گذشته نیز به پست سیدمحمود رضوی، تهیه کننده فیلم «لاتاری»، مربوط بود که در ادامه اعتراض حمید فرخ نژاد، اعلام کرد بر اساس اعلام یک تیم حقوقی، امکان شکایت از دبیرخانه جشنواره به دیوان عدالت اداری کشور وجود دارد. جالب این که رضوی هم در پست خود به «صحبت های دو نفر از داوران عزیز جشنواره درباره ممیزی محتوا به جای داوری» اشاره کرده بود.


 

عذرخواهی مهران احمدی

 یکی دیگر از خبرهای پربازدید فضای مجازی در روزهای جشنواره، مربوط به واکنش عجیب مهران احمدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره استفاده او از شوخی های رکیک بود. این کارگردان سینما روز گذشته در نشستی ضمن اشاره به اهمیت بالای خانواده و اولویت مسائل اخلاقی، به خاطر سوءتفاهم ایجادشده در نشست خبری فیلم «مصادره» عذرخواهی کرد.


 

قدردانی سردار جعفری از حاتمی کیا

 صحبت های جنجالی ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان باسابقه و برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، در هنگام دریافت جایزه اش، از دیگر حواشی پربازدید جشنواره امسال بود. در همین زمینه سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، در واکنش به سخنان حاتمی کیا، او را هنرمندی فداکار و متعهد توصیف و به خاطر زحماتش در تهیه فیلم «به وقت شام» از این کارگردان سپاس گزاری کرد.

دریافت
حجم: 1.47 مگابایت
 

به نقل از خراسان