هفتادوپنجمین دوره مراسم «گلدن گلوب» برندگان خود را شناخت

هفتادوپنجمین دوره مراسم «گلدن گلوب» که به رقابت مهم ترین آثار سینمایی و تلویزیونی سال گذشته اختصاص داشت، بامداد دوشنبه در لس آنجلس برگزار شد و برترین های هر بخش به انتخاب انجمن رسانه های خارجی هالیوود، معرفی شدند. نگاه کلی به برندگان این مراسم نشان می دهد که در نهایت دست اکثر سینماگران اسم ورسم دار هالیوود از گوی طلایی کوتاه ماند و عموما کسانی موفق به کسب جایزه شدند که... قبلا کمتر از آن ها شنیده بودیم. در بخش سینمایی «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» فیلم تحسین شده مارتین مک دونا، فراتر از حد انتظار ظاهر شد و با کسب چهار جایزه در صدر ایستاد اما «پست» و «دانکرک» دست خالی ماندند. در بخش تلویزیونی هم مینی سریال «دروغ های کوچک بزرگ» بهترین نتایج را گرفت و با چهار جایزه حسابی درخشید.

 

از لباس سیاه خانم ها تا طعنه خانم بازیگر
 همان طور که پیش بینی می شد، مراسم امسال به شدت تحت تأثیر حواشی ماه های اخیر درباره رسوایی های اخلاقی در هالیوود قرار داشت و به نظر می رسید که زنان امسال، هم از جهت درخشش در بخش جوایز و هم از جهت حواشی، در کانون توجهات باشند. چیزی که از اولین دقایق مراسم جلب توجه کرد، لباس سیاه تقریباً تمام بانوان حاضر در گلدن گلوب بود که از یک قرار قبلی بین ایشان حکایت داشت. آن ها و همچنین بسیاری از مردان، از قبل هماهنگ کرده بودند که در حمایت از کسانی که مورد آزارهای جنسی قرار گرفته اند، با لباس سیاه در این مراسم شرکت کنند. همچنین ناتالی پورتمن که سال گذشته در عین حال که برای «جکی» نامزد اسکار شده بود، در مراسم حضور نیافت، امسال در زمان اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی، با عبارت «و این هم نامزدهای مردِ کارگردانی» کنایه ای به انتخاب نشدن حتی یک کارگردان زن در فهرست نامزدها زد.
غافل گیری بیلبورد های جذاب
 فهرست نامزدهای نهایی مراسم گلدن گلوب امسال نشان می داد که باید بیشترین شانس را برای فیلم «شکل آب» اثر گیرمو دل تورو قائل شویم که با هفت نامزدی در صدر قرار داشت و حتی برخی امیدوار بودند موفقیت بی نظیر سال قبل «لالالند» را تکرار کند و هر هفت جایزه را بگیرد. این در حالی بود که فیلم کارگردان مکزیکی در نهایت به دو جایزه بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی دست یافت. اما این فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» بود که معادلات را بر هم زد و با کسب چهار جایزه بهترین فیلم نامه برای مارتین مک دونا که کارگردان کار هم هست، بهترین بازیگر نقش اصلی زن درام برای فرانسیس مک درموند، بهترین بازیگر مرد مکمل برای سم راکول و در نهایت بهترین فیلم درام موفق ترین فیلم مراسم امسال لقب گرفت و شانس خود را برای اسکار چند برابر کرد. موفقیت «سه بیلبورد...» به این دلیل جالب توجه است که در بقیه جشن های فصل جوایز، معمولاً دست خالی مانده بود ولی جوایز گلدن گلوب را درو کرد.


ستاره های دست خالی
 اگر قرار باشد از بازندگان اصلی گلدن گلوب امسال سخن بگوییم، پیش از هر چیز باید به «پست»، فیلم جدید استیون اسپیلبرگ، کارگردان شهیر و باسابقه هالیوود اشاره کنیم که به رغم شش نامزدی، در نهایت نتوانست هیچ جایزه ای را به دست آورد. علاوه بر آن که خود اسپیلبرگ در بخش کارگردانی قافیه را به دل تورو باخت، ستاره های این فیلم یعنی تام هنکس و مریل استریپ نیز نتوانستند جایزه را از آن خود کنند. در بخش بهترین بازیگر مرد درام، همان طور که پیش بینی می شد، گری اولدمن برای ایفای نقش جذاب وینستون چرچیل در فیلم «تاریک ترین ساعت» جایزه را از آن خود کرد و علاوه بر تام هنکس، دنیل دی لوییس (برای «ریسمان خیال») و دنزل واشنگتن (برای «آقای رومن جی اسرائیل» ) که هر دو چهره هایی شناخته شده محسوب می شوند نیز دیگر بازیگران مهم بازنده این بخش بودند. در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن درام نیز مریل استریپ و میشل ویلیامز دست خالی ماندند و مک دورمند جایزه گرفت. دیگر بازنده مهم این بخش فیلم مهم «دانکرک» اثر کریستوفر نولان بود که به رغم این که منتقدان فکر می کردند لااقل در دو بخش بهترین کارگردانی برای نولان و بهترین موسیقی متن برای هانس زیمر جایزه بگیرد، دست اش به هیچ جایزه ای نرسید.
درخشش کمدی زنانه
 در بخش سینمای کمدی/ موزیکال فیلم سینمایی «لیدی برد» ساخته گرتا گرویک عملکرد درخشانی داشت و توانست دو جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم کمدی/ موزیکال برای سیرشا رونان و بهترین فیلم کمدی/ موزیکال را از آن خود کند. جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم کمدی/موزیکال هم به جیمز فرانکو برای فیلم «هنرمند فاجعه» رسید. دیگر چهره مشهوری که در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم کمدی/موزیکال از کسب جایزه ناکام ماند، استون، بازیگر برنده جایزه اسکار سال گذشته برای فیلم «لالالند» بود که امسال برای بازی در فیلم «نبرد جنسیت ها» نامزد شده بود.
خارجی و پویانمایی
 جایزه پویانمایی برتر را «کوکو»  در رقابت با «وینسنت دوست داشتنی» از آن خود کرد. اما در بخش بهترین فیلم خارجی زبان اتفاق ویژه ای افتاد و در حالی که تقریبا تمام منتقدان شانس اصلی را برای «مربع» نماینده سوئد قائل بودند، «محوشدگی» اثر فاتح آکین کارگردان شهیر ترک تبار و نماینده آلمان جایزه را از آن خود کرد.


باز هم درخشش ندیمه
 در بخش سریال درام، همان طور که پیش بینی می شد، فصل اول سریال جدید شبکه هولو، یعنی «سرگذشت ندیمه» باز هم درخشید و علاوه بر گلدن گلوب بهترین سریال درام، جایزه بهترین بازیگر زن سریال درام را هم برای الیزابت ماس به ارمغان آورد؛ بازیگری که برنده شدنش از قبل تقریبا قطعی بود. «بازی تاج وتخت» هم احتمالا اسمی ترین سریال درام بود که باز هم نتوانست جایزه بگیرد. گلدن گلوب بهترین سریال کمدی هم به «خانم میزل شگفت انگیز» رسید و استرلینگ کی براون برای بازی در سریال درام «این ما هستیم» جایزه بازیگری مرد نقش اصلی را از آن خود کرد.
غوغای دروغ ها در بازیگری
 
موفق ترین سریال گلدن گلوب امسال بدون شک اثر تحسین شده ژان ژاک ولی، یعنی مینی سریال «دروغ های کوچک بزرگ» محصول شبکه اچ بی او بود. این مجموعه جذاب علاوه بر آن که گلدن گلوب بهترین مینی سریال را از آن خود کرد، در سه بخش بازیگری هم موفق به کسب جایزه شد. نیکول کیدمن با اقتدار به عنوان بهترین بازیگر نقش اصلی زن مینی سریال انتخاب شد و تازه این در حالی بود که ریس ویترسپون هم برای بازی در همین سریال نامزد این بخش بود. لارا درن در حالی جایزه بهترین بازیگر مکمل زن سریال را گرفت که علاوه بر او شایلین وودلی هم از سریال «دروغ های کوچک بزرگ» نامزد بود. و الکساندر اسکارسگارد نیز برای ایفای نقش پیچیده و عالی اش در این سریال، برنده جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد سریال شد. ایوان مک گرگور نیز برای بازی در «فارگو»، در رقابت با چهره نامداری مانند رابرت دنیرو که برای «نابغه دروغ گویی» نامزد شده بود، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد مینی سریال شد.

دریافت
حجم: 858 کیلوبایت

به نقل از خراسان