نوزدهمین جشن خانه سینما برگزار شد

نوزدهمین جشن خانه سینمای ایران در ساعات پایانی روز سه شنبه در حالی با معرفی برگزیدگان رشته های مختلف برگزار شد که «فروشنده» و «رگ خواب» شاخص ترین فیلم های جشن بودند و جوایز را هم درو کردند.

جوایز فنی و نقش اول زن برای «رگ خواب»
 «رگ خواب» حمید نعمت ا... که اکران اش هنوز هم ادامه دارد، موفق شد از میان جوایز فنی، چهار تندیس بهترین فیلم برداری، صداگذاری، صدابرداری و جلوه های ویژه بصری را به ارمغان آورد. لیلا حاتمی هم که پیشتر سیمرغ جشنواره فجر را از آن خود کرده بود، مطابق انتظار، برای ایفای نقش ماندگارش در «رگ خواب» هم تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول زن را به خود اختصاص داد و کلکسیون افتخاراتش را پربارتر کرد. او برای بازی اش در این فیلم،... از جشن منتقدان سینمای ایران هم جایزه گرفته بود.
جوایز «فروشنده» منهای اصغر فرهادی
 تا قبل از این که جشن خانه سینما به جوایز اصلی برسد، جوایز «فروشنده» با روندی قابل پیش بینی، به این فیلم تعلق می گرفت؛ دو جایزه فنی برای تدوین و طراحی صحنه. به این ترتیب در جوایز فنی، «فروشنده» که دو جایزه را از آن خود کرده بود بعد از «رگ خواب» با چهار تندیس، دومین فیلم منتخب محسوب می شد. با این حال وقتی نوبت به جوایز بازیگری رسید، در مقابل یک جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن که به «رگ خواب» رسیده بود، هر دو جایزه بازیگری مرد به شهاب حسینی و فرید سجادی حسینی برای «فروشنده» رسید تا کفه ترازو به سمت این فیلم سنگین شود. تا این بخش از برنامه، مطابق انتظار «فروشنده» فیلم موفقی محسوب می شد، ولی هیچ جایزه ای مستقیماً به خالق اثر نرسیده بود.


یکه تازی فروشنده با فرهادی
 نوبت به جوایز اصلی که رسید، همه منتظر جذاب ترین بخش جشن بودند. در این زمان، «رگ خواب» با پنج جایزه پیشتاز بود و «فروشنده» با چهار جایزه در رده دوم قرار داشت اما اصغر فرهادی معادلات را بر هم زد و خودش و فیلم اش را به عنوان مهم ترین منتخبان این جشن معرفی کرد. هر سه تندیس اصلی شایستگی خانه سینما برای بهترین فیلم نامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، به اصغر فرهادی برای «فروشنده» رسید. به این ترتیب «فروشنده» با دریافت هفت جایزه از مجموع هفده جایزه جشن، به مهم ترین فیلم نوزدهمین جشن خانه سینما تبدیل شد. اصغر فرهادی هم با سه تندیس، موفق ترین چهره جشن لقب گرفت.
دستان خالی «نفس» و «دختر»
نکته قابل تأمل جشن امسال خانه سینما، ناکامی مطلق «نفس» نرگس آبیار و «دختر» سیدرضا میرکریمی بود که برخلاف نامزدی در 9 و هشت رشته، هیچ جایزه ای به دست نیاوردند. البته جایزه نگرفتن «دختر» تا حدودی قابل پیش بینی بود؛ چرا که نامزدی های این فیلم از همان زمانی که اعلام شد، با واکنش کارشناسان و منتقدان مواجه شده بود و عده ای اعتقاد داشتند این تعداد نامزدی برای این فیلم زیاد است. در نهایت این تقسیم جوایز میان «فروشنده» و «رگ خواب» بود که دست میرکریمی و آبیار را از جوایز کوتاه کرد.
مورد عجیب «ماجرای نیمروز»
به یاد داریم که پرسروصداترین فیلم جشنواره سی وپنجم فیلم فجر، «ماجرای نیمروز» محمدحسین مهدویان بود؛ فیلمی که با نامزدی در 9 رشته و دستیابی به چهار سیمرغ، باز هم عده ای از کارشناسان معتقد بودندبه حق اش نرسیده است. این فیلم در جشن خانه سینما هم مطابق انتظار برای هشت تندیس شایستگی نامزد شد، اما در نهایت برنده هیچ یک نشد. عجیب ترین مورد «ماجرای نیمروز» به نامزدی این فیلم در بخش تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای هادی حجازی فر، جواد عزتی و احمد مهرانفر برمی گشت؛ جایی که در نهایت هم تندیس خانه سینمای ایران به هیچ کدام از این سه نفر نرسید و فرید سجادی حسینی برای «فروشنده» این جایزه را به خود اختصاص داد.

دریافت
حجم: 1.06 مگابایت

به نقل از خراسان