شرکت «اپل» چگونه به عرصه سریال های تلویزیونی وارد می شود؟

مدتی هست که خبر تصمیم سران شرکت اپل برای ورود به حوزه تولید محتوای تصویری و اختصاص سرمایه قابل توجهی برای این منظور، روی خروجی خبرگزاری های مهم دنیا قرار گرفته است. حتی گفته شده که این شرکت، درآمد سال آینده اش از این تجارت جدید را هم پیش بینی کرده است. گفته شده پروژه جدید جاه طلبانه این شرکت، با ارزشی در حدود 4.2 میلیارد دلار کلید خورده است و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت...
مجمع غول های رسانه ای

معمولاً مهم ترین سریال های تلویزیونی جهان از طریق دو دسته رسانه پخش می شوند: شبکه های کابلی و وبسایت های استریم. شبکه های کابلی مانند HBO، AMC و... معمولا به این صورت عمل می کنند که اشتراک کابلی را (عمدتا با دریافت حق آبونمان) به بیننده می فروشند و سریال ها را در ساعات معینی پخش می کنند و مخاطب هم در آن ساعات می تواند سریال مورد علاقه اش را تماشا یا آن را ذخیره کند. این درحالی است که وبسایت های استریم بزرگ مانند Hulu، Netflix و Amazon، سریال ها را از طریق اینترنت به بیننده می فروشند و او می تواند در هر زمانی که دلش بخواهد سریال مورد علاقه اش را هرچند بار که بخواهد تماشا کند. اگر همزمان مثلا بیننده دو سریال «خانه پوشالی» و «مردگان متحرک» بوده اید، احتمالا به این فکر افتاده اید که چرا هفته به هفته باید منتظر قسمت جدید «مردگان متحرک» بمانید، اما کل فصل «خانه پوشالی» یک جا توزیع می شود؟ تفاوت در همین پخش کننده ای است که می تواند شبکه کابلی یا وبسایت استریمینگ باشد.

دو وبسایت استریم بزرگ جهان که در سال های اخیر بیشترین فعالیت را در حوزه تولید و پخش سریال ها بر عهده داشته اند، نتفلیکس و آمازون هستند. این قبیل شرکت ها همواره سعی می کنند با تولید محتواهای بهتر و ارائه تخفیف ها و مزایای بیشتر به مشترکانشان، بر تعداد مخاطبان و کاربران ثابت خود بیفزایند و به این ترتیب از رقبا سبقت بگیرند. این روزها اما، خبرها حاکی از ورود «اپل» به این بازار است؛ اتفاقی که آمار و ارقام نشان می دهد حداقل تا یکی، دو سال آینده نمی تواند مشکلی برای آمازون و نتفلیکس ایجاد کند، اما این دو شرکت دلایل زیادی برای نگران بودن دارند.

 

سیاره اپلیکیشن ها

اتفاقات مهم یکی، دو دهه اخیر باعث تغییرات زیادی در عرصه رسانه های تصویری جهان شده و «عصر طلایی تلویزیون» را به وجود آورده است. در شرایط فعلی، سینماها از آن شکوه و رونق سابق دور شده اند و بخش مهمی از سرگرمی های جهان بر روی نمایشگرهای کوچک تلویزیون یا رایانه های شخصی متمرکز شده است. در چنین شرایطی که تولید و عرضه محصولات تلویزیونی با استقبال ویژه مخاطبان روبه رو شده است و تجارت پول سازی تلقی می شود، طبیعی است که اپل هم بخواهد شانسش را در این تجارت پرسود امتحان کند. اولین گام اپل در این حوزه، تولید برنامه تلویزیونی «سیاره اپلیکیشن ها» است که در سبک رایج برنامه های مسابقه ای سراسر جهان، ایده های خلاقانه در حوزه اپلیکیشن ها را به رقابت می گذارد. این برنامه که از چهره های سرشناسی مانند جسیکا آلبا در اتاق فکرش بهره می برد، اولین تولید رسانه ای شرکتی است که گفته می شود با هدف افزایش مخاطبان اپل موزیک و افزایش دوباره محبوبیت این اپلیکیشن، در رقابت با اسپاتیفای، تولید شده است. قسمت اول «سیاره اپلیکیشن ها» رایگان توزیع شده، اما از قسمت دوم به بعد را فقط اعضای سرویس اپل موزیک می توانند ببینند.

آغاز فرایند جذب نخبگان

مدتی هست که اپل فرایند جذب استعدادهای برنامه سازی از سراسر جهان را آغاز کرده و با استخدام دو تن از تهیه کنندگان شرکت سونی که تولید دو سریال معروف «بریکینگ بد» و «بهتره به ساول زنگ بزنی» را در کارنامه دارند، قصد دارد به پروژه های مهمی در عرصه سریال سازی بپردازد. یک سریال بی نام هم در دستور کار این شرکت قرار گرفته که از مهم ترین چهره های آن می توانیم به جنیفر آنیستون و ریس ویترسپون اشاره کنیم که این دومی به تازگی با سریال «دروغ های کوچک بزرگ» حسابی درخشیده است. آنیستون هم از زمان سریال «دوستان» دیگر نقش اول هیچ سریالی نبوده است و حضور او در کنار ویترسپون به عنوان بازیگر و تهیه کننده این سریال 20 قسمتی، از اولین جذب ستاره ها در تلویزیون اپل است.

داستان های حیرت آور

شاید نام «داستان های حیرت آور» (Amazing Stories) را شنیده باشید. جذاب ترین تجربه پیش روی اپل، تولید بازسازی سریال «داستان های حیرت آور» است که استیون اسپیلبرگ، کارگردان شهیر هالیوود در سال های 1985 تا 1987 در 45 قسمت ساخته بود. اپل قصد دارد ساخت این سریال قدیمی را که پنج جایزه امی گرفته با همکاری استیون اسپیلبرگ و برایان فولر در قالب یک پروژه جذاب 10 قسمتی از سر بگیرد. فولر که با آثاری مانند «هانیبال» و «خدایان آمریکایی» شناخته می شود، در این سریال فانتزی مشارکت خواهد داشت. به این ترتیب احتمالا تا به امروز، اسپیلبرگ معروف ترین چهره ای است که پذیرفته برای اپل برنامه سازی کند؛ اما هر لحظه باید منتظر نام های مهم دیگر در این فهرست باشیم.

قدرت سخت افزاری و «موزاییک»

علاوه بر آن که اپل یکی از باارزش ترین شرکت های جهان محسوب می شود و از قدرت اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است، سخت افزارهای اپل را احتمالا باید دیگر نقطه قوت این شرکت در تولیدات تلویزیونی بدانیم. همین الان هم اپل در حال تست کردن قدرت آیفون هایش در حوزه سریال سازی است و قرار است با استیون سودربرگ همکاری کند. البته سریال «موزاییک» حاصل یک تعامل بین شرکت اپل و شبکه HBO است؛ اما به نظر می رسد که قصد مدیران اپل آزمودن تاثیر آیفون ها در عرصه سریال باشد. بر اساس اخبار منتشر شده، قرار است ابتدا یک اپ به بازار عرضه شود که به سریال شش قسمتی جدید سودربرگ مربوط است. سپس در سال 2018 سریال پخش شود و کاربران روی این اپلیکیشن، برای سریالشان تصمیم بگیرند! در واقع این سریال که شارون استون در آن نقش آفرینی می کند، قرار است بر اساس نظرات کارگردانش آغاز شود و سپس با نظرات کاربران آیفونی اش ادامه پیدا کند. گفته شده که کاربران اپل می توانند برای قصه، طرح، کاراکترها و پایان بندی سریال تصمیم گیری کنند و حتی ممکن است سریال با چند طرح مختلف، بر اساس نظرات چند دسته از کاربران، ادامه پیدا کند و به چند شکل مختلف تمام شود! سخت افزارهای بی شماری که با علامت معروف سیب گاززده در دنیا پخش شده اند، می توانند اپل را به رقیب خطرناکی برای آمازون و نتفلیکس تبدیل کنند و در سه، چهار سال آینده، اگر از آن ها سبقت نگیرد، لااقل می تواند هم رده با غول های استریمینگ جهان باشد؛ به ویژه که اخبار نشان دهنده تمایل شبکه های کابلی به همکاری با اپل است و این شبکه ها هم بدشان نمی آید تولیدات شان را از طریق رسانه گسترده اپل بیشتر بفروشند.

دریافت
حجم: 689 کیلوبایت

به نقل از خراسان