نامزد های جشن خانه سینما اعلام شدند

دیروز با اعلام دبیر جشن خانه سینما، نامزد های این جشن در رشته های مختلف فنی و هنری، برای کسب تندیس خانه سینما اعلام شدند. در این فهرست، «فروشنده» و «نفس» با نامزدی در 10 رشته بیشترین توجه داوران انجمن عالی هنر ها و فنون سینمای ایران را به خود جلب کرده اند. پس از این دو فیلم، «رگ خواب» با 9و «دختر» با 8نامزدی، در رتبه های بعدی هستند. «ماجرای نیمروز»، «لانتوری» و «دختر» هم دیگر فیلم هایی هستند که مورد توجه داوران قرار گرفته و 8نامزدی دارند. جشن خانه سینما 21 شهریورماه و همزمان با روز ملی سینما، با اهدای تندیس و تقدیر از نفرات برتر، برگزار خواهد شد...

4 تندیس بازیگری به چه کسانی می رسد؟

فهرست نامزد های بهترین بازیگران مرد، در اختیار «فروشنده»، «ماجرای نیمروز» و «لانتوری» است. فرهاد اصلانی برای «دختر»، کوروش تهامی برای «رگ خواب»، شهاب حسینی برای «فروشنده»، نوید محمدزاده برای «لانتوری» و حامد بهداد برای «نیمه شب اتفاق افتاد» فهرست بهترین بازیگران نقش اصلی مرد را تشکیل می دهند. در این میان مهدی هاشمی برای بازی در «سیانور» و علی مصفا برای بازی در «وارونگی» مهم ترین غایبان این فهرست هستند.

در بخش بهترین بازیگران نقش مکمل مرد نیز علاوه بر ناصر هاشمی که پس از سال ها با درخشش در «برادرم خسرو» به سینما برگشته بود، فرید سجادی حسینی برای «فروشنده» و بهرام افشاری برای «لانتوری» هم حضور دارند. جواد عزتی، احمد مهرانفر و هادی حجازی فر هم سه بازیگری هستند که برای ایفای نقش مکمل مرد در «ماجرای نیمروز» نامزد شده اند. این در حالی است که با توجه به ساختار خاص این فیلم، احتمالاً مهرداد صدیقیان برای نقش اصلی این فیلم در نظر گرفته شده که نامزد هم نشده است.

در میان نامزد های جوایز بهترین بازیگر زن، پانته آ پناهی ها برای «لاک قرمز» و «نفس» در هر دو رشته نامزد شده و از بیشترین بخت برای دریافت جایزه برخوردار است. در کنار این بازیگر، لیلا حاتمی برای «رگ خواب»، ترانه علیدوستی برای «فروشنده»، پردیس احمدیه برای «لاک قرمز» و رویا نونهالی برای «نیمه شب اتفاق افتاد» دیگر نامزد ها هستند. علاوه بر نامزدی بازیگر جوانی به نام پردیس احمدیه برای این جایزه مهم، نبود نام مریلا زارعی که برای «زیر سقف دودی» سیمرغ جشنواره فجر گذشته را برده بود، کمی عجیب به نظر می رسد.

 

نامزد دریافت عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز، سارا بهرامی برای «خانه ای در خیابان چهل ویکم»، مریلا زارعی برای «دختر»، پانته آ پناهی ها برای «لاک قرمز»، بهنوش بختیاری برای «من»، شبنم مقدمی برای «نفس» و ثریا قاسمی برای «ویلایی ها» هستند. نکته جالب، نامزدی شبنم مقدمی برای نقش کوتاه و متفاوتش در «نفس» است که در جشنواره فجر 95 دیده نشده بود. در این میان حضور دو بازیگر اصلی زن و مرد فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» در میان نامزد های بازیگران نقش اصلی، با توجه به استقبال کم مخاطبان و منتقدان از این فیلم، قابل پیش بینی نبود.

رقابت فروشنده، رگ خواب و دختر برای جوایز اصلی

در فهرست نامزد های جوایز اصلی جشن، بیش از همه نام «فروشنده»، «رگ خواب» و «دختر» دیده می شود که برای هر سه تندیس بهترین فیلم نامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، نامزد شده اند. نکته جالب آن که اصغر فرهادی برای ششمین بار نامزد بهترین فیلم نامه و برای پنجمین بار نامزد بهترین کارگردانی شده است. در کنار او، پیمان قاسم خانی برای «خوب، بد، جلف»، مهران کاشانی برای «دختر»، معصومه بیات برای «رگ خواب» و سهیل بیرقی برای «من» قرار دارند که برای دریافت تندیس بهترین فیلم نامه، با فرهادی رقابت می کنند. بنابر اعلام مسئولان جشن خانه سینما، برای امسال دو تندیس فیلم نامه اصلی و اقتباسی در نظر گرفته شده بود که با توجه به این که هیچ فیلم نامه ای در فهرست مذکور اقتباسی نبوده، این تندیس از فهرست جوایز حذف شده است.

در بخش کارگردانی هم رضا میرکریمی برای «دختر»، حمید نعمت ا... برای «رگ خواب»، اصغر فرهادی برای «فروشنده»، رضا درمیشیان برای «لانتوری» و محمدحسین مهدویان برای «ماجرای نیمروز» نامزد شده اند. در رقابت بهترین فیلم که تندیسش به تهیه کننده اهدا می شود، هفت فیلم «برادرم خسرو»، «دختر»، «رگ خواب»، «فروشنده»، «لانتوری»، «ماجرای نیمروز» و «نفس» نامزد شده اند. «نفس» اثر نرگس آبیار، در حالی نامزد دریافت عنوان بهترین فیلم شده که در فهرست نامزد های بهترین فیلم نامه و بهترین کارگردانی غایب است.

«سیانور» و «زیر سقف دودی» غایبان اصلی جشن

براساس اعلام مسئولان جشن خانه سینما، داوران این جشن، فیلم هایی را که طی یک سال اخیر اکران شده اند، مورد بررسی قرارداده اند؛ بنابراین، مزیت این جشن نسبت به جشنواره فیلم فجر آن است که فیلم هایی در آن مورد داوری قرار می گیرند که مردم هم آن ها را دیده اند و طبیعتاً داوری با این شیوه، دشوارتر و احتمال بروز نظرات مخالف بیشتر از زمانی است که فیلم ها مانند جشنواره فجر، هنوز اکران نشده اند. احتمالاً مهم ترین غایب در میان نامزد های اعلام شده، فیلم «زیر سقف دودی» است که در سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر در 6رشته نامزد شده بود، اما نامش در میان نامزد های جشن خانه سینما حتی در یک مورد هم به چشم نمی خورد. فیلم های پرفروش سال گذشته هم نظر داوران را جلب نکرده اند؛ به طوری که «نهنگ عنبر 2»، «گشت 2» و «سلام بمبئی» در جدول نامزد ها حضور ندارند و «خوب، بد، جلف» هم فقط در رقابت فیلم نامه نامزد شده است. دیگر فیلمی که کمتر از حد انتظار نامزد شده، «سیانور» بهروز شعیبی است که تنها دو نامزدی آن هم در رشته های فنی دارد.

دریافت
حجم: 957 کیلوبایت

به نقل از خراسان