مهم ترین انتظارات فوتبال دوستان از برنامه «نود» در سال جدید فوتبالی

هفدهمین فصل از رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران، جام خلیج فارس، پنج شنبه گذشته آغاز شد و سوت پایان بازی های هفته اول، به معنای آغاز انتظار مخاطبان برای تماشای محبوب ترین برنامه ورزشی تلویزیون است. حالا همه منتظرند، طبق روال دو دهه اخیر، از دوشنبه شب پای تلویزیون بنشینند و با برنامه نود، از صفر تا صد فوتبال ایران در هفته گذشته مطلع شوند. عادل فردوسی پور طی سال های نسبتاً طولانی فعالیتش در صداوسیما، نشان داده که راه و روش ساخت برنامه های پرمخاطب را بلد است و برنامه های دیگرش مانند «فوتبال 120» و «2014» هم با اقبال مخاطبان مواجه می شود. از سوی دیگر، نقاط قوت پرتعداد «نود» باعث شده، سطح توقع مخاطبان از این برنامه به شدت بالا برود و فردوسی پور برای جلب رضایت مخاطبانش کار دشواری داشته باشد. امروز به بهانه شروع دوباره فصل جدید «نود» به مهم ترین انتظاراتی پرداخته ایم که مخاطبان میلیونی «نود» از این برنامه در فصل پیش رو دارند...

1- کمک به حل معضلات اساسی فوتبال

روشن است که محتوای اصلی برنامه «نود» را اتفاقات فوتبالی هفته تشکیل می دهند و به همین دلیل است که سازندگان این برنامه، معمولاً قادر به پیش بینی حجم وقایعی که باید پوشش بدهند، نیستند؛ چرا که ممکن است ناگهان در یکی دو بازی آخر هفته اتفاقات عجیبی رخ دهد و حواشی زیادی ایجاد شود که فرصت پرداختن به یک موضوع مهم و مفصل را از بین ببرد. به خاطر همین ویژگی غیرقابل پیش بینی بودن برنامه، مدت هاست که بحث از چند موضوع مهم و کلیدی در فوتبال ایران به تعویق افتاده است؛ موضوعاتی که پرداختن به آن ها ممکن است کمک بزرگی به فوتبال کشور کند. به عنوان مثال سال هاست که میان فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما بر سر حق پخش تلویزیونی کشمکش وجود دارد و حتی راه ندادن دوربین ها به ورزشگاه هم باعث حل این مشکل نشده است. این در حالی است که حق پخش تلویزیونی در کشور های پیشرفته در عرصه فوتبال، یکی از مهم ترین روش های درآمدزایی باشگاه ها محسوب می شود. با توجه به بدهی های هنگفت باشگاه ها، طرفداران فوتبال بسیار امیدوارند که با کمک برنامه «نود» و دعوت از مسئولان این دو سازمان و کارشناسان، راهکاری برای حل این مشکل پیدا شود و توافقی میان دو طرف صورت گیرد. از دیگر موضوعاتی که پرداختن به آن، از برنامه مهم و تاثیرگذاری مانند نود انتظار می رود، می توان به بحث خدمت سربازی بازیکنان فوتبال اشاره کرد. اکثر فوتبال دوستان امیدوارند که با پیگیری های برنامه «نود» راهی بهتر از حضور در یکی دو تیم خاص برای سپری کردن خدمت سربازی فوتبالیست ها پیدا شود تا هم از وضع قوانین تبعیض آمیز و بروز اتفاقات تاسف باری مانند کارت های پایان خدمت جعلی و فرار بازیکنان به شکل های مختلف از خدمت وظیفه عمومی جلوگیری شود و هم با به کارگیری روش هایی مانند الزام بازیکنان سرباز به حضور در مدارس فوتبال پایه و استعدادیابی، از این ظرفیت در راستای تضمین موفقیت فوتبال ملی استفاده شود.

2-میان برنامه های متفاوت

آیتم های متنوع و جذاب برنامه نود که در قالب میان برنامه ها عرضه می شوند، همواره یکی از مهم ترین راهکار های جلوگیری از ریزش مخاطب و خسته کننده شدن این برنامه بوده اند. روز هایی را به یاد می آوریم که بخش مربوط به آنالیز فنی مسابقات فوتبال در «نود» با اسلاید های ساده، توضیحات طولانی کارشناس برنامه و ریتمی آرام و ملال آور پیگیری می شد. عادل فردوسی پور شاید زودتر از هرکس دیگری متوجه این نقص شد و قید تحلیل فنی بازی ها را زد. او کمی بعدتر با بهره گیری از یک گروه جدید، بخش مربوط به تحلیل فنی بازی ها را در قالب آیتم های حدوداً پنج دقیقه ای و با جذابیت بالا و ریتم بسیار خوب روی آنتن برد و بدین ترتیب از دل بخش کسالت آور و کند آنالیز، یکی از پرمخاطب ترین و جذاب ترین میان برنامه های «نود» طی سال های اخیر را به مخاطبانش تقدیم کرد. تولید میان برنامه های جدید و متنوع در فصل جدید، احتمالاً یکی از مهم ترین مطالبات بینندگان «نود» است و فردوسی پور به خوبی می داند که برای در اوج ماندن، باید ریتم برنامه اش را به نحوی مدیریت کند که مخاطب نتواند حتی قید یک دقیقه آن را بزند. برنامه سازان «نود» آن قدر حرفه ای و کاربلد هستند که بدانند وقتی نود به پخش گفت وگو های بانمک بازیکنانی که درباره زن ذلیل ترین و موقشنگ ترین و خسیس ترین بازیکن تیم شان صحبت می کنند یا شکلک مربوط به کاپیتان یا مربی شان را درمی آورند، مخاطب احتمالاً فرصت این را پیدا می کند که سری هم به شبکه های دیگر بزند یا گوشی تلفن همراهش را چک کند.

3-نگاه ملی

سال پیش روی فوتبالی، برای همه فوتبال دوستان ایرانی یک فصل خاص است که هر چند سال یک بار اتفاق می افتد: سال منتهی به جام جهانی؛ به خصوص حالا که اتفاقاً تیم ملی کشورمان حدود یک سال برای تدارک موفقیت در این رویداد، فرصت دارد. طبیعتاً هر بازیکنی آرزوی بازی در جام جهانی را دارد و برای رسیدن به این هدف، نیاز مند دیده شدن است. بنابراین نود به عنوان مهم ترین برنامه فوتبالی ایران و مرجع معتبر معرفی بازیکنان شاخص و با استعداد به مردم، باید بسیار دقیق و عادلانه عمل کند تا در هیاهوی رسانه ای حقی ناحق نشود؛ کسی بیشتر از استحقاقش مورد تمجید قرار نگیرد و بازیکن بااستعدادی نادیده گرفته نشود. همچنین فوتبال ایران هنوز تجربه تلخ رسانه ای جام جهانی 2006 را فراموش نکرده است؛ جایی که عده ای مبتدیانه توقعات از تیم ملی را بیش از حد بالا بردند و باعث تحمیل فشار روانی به ملی پوشان شدند. برنامه «نود» باید در این زمینه، دقیق عمل کند تا تیم ملی نه با کوله باری از انتظارات نابه جا و خیال پردازانه راهی جام جهانی شود و نه بیش از حد دست کم گرفته شود و اعتماد به نفسش را از دست بدهد. از سوی دیگر، فوتبال ایران در کنار تیم ملی اش، شانس حضور یک تیم داوری را هم در روسیه دارد؛ تیمی که می تواند همچون گذشته مایه افتخار کشورمان باشد. از برنامه تاثیرگذاری مثل «نود» انتظار می رود که علاوه بر حمایت از تیم داوری ایران در مسیر راهیابی به جام جهانی، بحث هایی را هم در جهت استمرار موفقیت داوری ایران در عرصه بین المللی تدارک ببیند و به قضاوت درباره درستی و نادرستی تصمیمات داوران در مسابقات لیگ برتر اکتفا نکند.
دریافت
حجم: 943 کیلوبایت

به نقل از خراسان