در این شماره مروری کوتاه خواهیم داشت بر زندگی و کارنامه ابراهیم مختاری از مهم‌ترین مستندسازان ایرانی که شاید کمتر از ایشان سخن گفته شده است.
ابراهیم مختاری، مستندساز باسابقه و نامدار ایرانی که تحصیلات خود را در دانشگاه معتبر پاریس هشت و مدرسه عالی تلویزیون و سینما پشت سر گذاشته، به نسبت سن و سالش خیلی دیر وارد عرصه مستندسازی شده؛ با این حال، امروز و پس از حدود سه دهه فعالیت، آثار مهمی از او به یادگار مانده است.

این مستندساز که در «شطرنج باد» محمدرضا اصلانی به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته، در عرصه سینمای داستانی هم فعال است؛ او معمولا... فیلم‌هایی با رویکرد هنر و تجربه می‌سازد. مختاری، دو فیلم «طوبی» و «زینت» را ساخته که دومی در بخش هفته منتقدان جشنواره کن ۱۹۹۴ به نمایش درآمده است. اخیرا هم «برگ جان» به کارگردانی او و با بازی چهره‌هایی همچون مهدی احمدی و سعید پورصمیمی، در شبکه نمایش خانگی توزیع شده و جوایز مختلفی را هم در جشنواره‌های مختلف خارجی از آن خود کرده است.

مسئله تولید ملی و معیشت

یکی از مهم‌ترین مستندهای ابراهیم مختاری «مکرمه: خاطرات و رویاها» نام دارد؛ فیلمی خوش‌ساخت درباره پیرزنی روستایی که بدون سواد و تحصیلات، به نقاشی روی می‌آورد. این مستند محصول سال ۱۳۹۱، در حدود بیست رویداد و جشنواره داخلی و خارجی شرکت کرد و موفق به دریافت سه جایزه از کشورهای فرانسه، آمریکا و تانزانیا شد. «زعفران» نام دیگر مستند او، با موضوع زندگی یک کشاورز خراسانی و دست و پنجه نرم کردن وی با مشکلات متعدد در مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران است.

«زعفران» حضور بین‌المللی موفقی هم در جشنواره‌ها داشت و توانست جایزه بزرگ جشنواره طبیعت و محیط زیست ساچیل ایتالیا و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره منظر زمین در توکیوی ژاپن را از آن خود کند. از دیگر مستندهای مهم این کارگردان می‌توان به «خاویار»، «نان بلوچی»، «اجاره‌نشینی»، «یک سفر صیادی» و «ملا خدیجه و بچه‌ها» اشاره کرد؛ آثاری که در اکثر آن‌ها دغدغه‌هایی از جنس تولید ملی و رونق بازار و معیشت مردم ایران به چشم می‌خورد.

منبع: بلاگ سینما مارکت