در این شماره مروری کوتاه خواهیم داشت بر زندگی و کارنامه رضا برجی از مهم‌ترین مستندسازان ایرانی که شاید کمتر از ایشان سخن گفته شده است.
رضا برجی، متولد ١٣۴٣، فارغ التحصیل عکاسی و دارای مدرک دکتری در رشته هنر، جزو آن دسته از مستندسازانی است که تحت تأثیر شهید سید مرتضی آوینی و مجموعه ماندگار «روایت فتح»، به سوی مستندسازی کشانده شدند.

برجی که خودش جانباز شیمیائی جنگ تحمیلی است و به وضوح دغدغه‌های مربوط به این حوزه را در عرصه مستند پیگیری می‌کند، در عکاسی یکی از بهترین‌های ایران به شمار می‌رود و تاکنون بیش از ده نمایشگاه انفرادی عکس در ایران و سایر کشورها برپا کرده است.

عکاس جنگ
او در بیش از چهارده جنگ مختلف در سرتاسر جهان... به عکاسی و تصویربرداری پرداخته و حاصل تسلطش بر قاب‌ها، مستندهای مهمی در تاریخ سینمای ایران بوده است.

برجی که در جنگ بوسنی حاضر بوده، دو مستند «مادران سربرنیتسا» و «سال‌های گلوله و زنبق» را درباره این جنگ ساخته که نگاه خاص موجود در این دو اثر به جنایات صرب‌ها در حق مسلمانان، رنگ و بوی افشاگری حقیقت به خود می‌گیرد.

«لعل بدخشان» دیگر مستند برجی درباره جنگ‌های داخلی افغانستان و تاجیکستان است که باعث مجروحیت وی در جریان یک تصادف هم شد. «سواحل اشک و زیتون» با موضوع جنگ ۳۳ روزه لبنان و حمله ارتش اسرائیل به جنوب این کشور، رویکردی تاریخ‌نگارانه دارد. پس از اکران این مستند، برجی به پاس سه دهه تلاشش در عرصه مستندسازی جنگ، نشان فیروزه‌ای جشنواره سینما حقیقت را دریافت کرد.

رضا برجی و رهبریمجموعه مستند «در امتداد غدیر» (کارگردانی مشترک با محمود جوان‌بخت) درباره شیعیان اروپا و «آئین میزبانی» درباره میزبانی مردم عراق از زائران امام حسین (علیه‌السلام) در پیاده‌روی اربعین، از دیگر مستندهای رضا برجی هستند.

منبع: بلاگ سینما مارکت