پشت پرده قطع برنامه «من و شما» چه بود؟

این روزها اتفاقات عجیب وغریبی در تلویزیون می افتد. در حالی که قاعدتاً باید برنامه های تلویزیون، به دلیل مدیریت یکپارچه زیر نظر مسئولان ارشد صداوسیما، هماهنگی حداقلی داشته باشد، اما گاهی وقایع حیرت آوری پیش چشم مخاطبان رخ می دهد. از قضا این  اتفاقات، بیشتر از همه در برنامه های گفت وگومحور دیده می شود که از دیگر گونه های برنامه مانند مستند، پخش زنده ورزشی و نمایشی، مراحل تولید ساده تری هم دارند. از طرفی قسمت جدید «سختانه» برخلاف اطلاع رسانی قبلی، روی آنتن نمی رود و از طرف دیگر، مجری شب یلدای شبکه 3ناگهان عوض می شود و در حالی که طبق اعلام روابط عمومی شبکه، فرزاد حسنی باید روی آنتن بیاید، ناگهان... مخاطبان با چهره خندان رضا رشیدپور مواجه می شوند! این وسط رقابت عجیب وغریب «دورهمی» و «من و شما» دیگر نوبر است. دو برنامه تلویزیونی پرمخاطب، برای آوردن یک مهمان واحد، رقابت می کنند و در این رقابت کودکانه، هر دو از آنتن بازمی مانند.

غافلگیری ویژه بعد از چهل سال
 حضور افراد محبوب در رسانه ملی قابلیتی انکارنشدنی است که برنامه سازان سعی می کنند در حد امکان، از آن استفاده کنند. مخاطبان هم از دیدن چهره های محبوب شان در قاب تلویزیون، همیشه استقبال کرده اند و پیش از این هم حضور سلبریتی های شاخص، موفقیت های مهمی را برای رسانه ملی رقم زده است. چهارشنبه شب و در حالی که قرار بود تلویزیون پس از نزدیک به چهار دهه، از ناصر ملک مطیعی بازیگر پیش کسوت سینما، میزبانی کند، اتفاقات عجیبی افتاد و دو برنامه «من و شما» و «دورهمی» که هر دو از قبل با تأیید مسئولان تلویزیون ضبط شده بودند، به عجیب ترین شکل ممکن از کنداکتور حذف شدند.
نقش «دورهمی»
بر اساس شنیده های ایسنا، که چهارشنبه شب و بعد از قطع عجیب «من و شما» منتشر شد، ظاهراً ایده دعوت از ملک مطیعی را ابتدا عوامل برنامه «من و شما» داده اند و با دعوت از او و ضبط برنامه شان، منتظر بودند تا برنامه روز جمعه روی آنتن برود. اما ناگهان حوالی ساعت 13 روز چهارشنبه به طور غیررسمی خبر رسید که «دورهمی» همان شب، (چهارشنبه) با حضور ناصر ملک مطیعی پخش خواهد شد. همین موضوع باعث شد روابط عمومی برنامه «من و شما» و شبکه شما، زمان پخش «من و شما» را بدون هیچ توضیح شفافی، چهارشنبه ساعت 19 اعلام کنند تا به نوعی زودتر از «دورهمی» روی آنتن برود. آن ها همچنین با انتشار تصویری از عوامل برنامه در کنار ملک مطیعی و علی پروین، خبر از پخش گفت وگوی آن ها، در این برنامه دادند. این اتفاق در حالی رخ داد که «من و شما» جمعه ها ساعت 14 پخش می شد! جالب آن که این ایده ناگهانی، راه را بر هرگونه تلاش برای عادی سازی شرایط بست و در اتفاقی آماتورگونه، مجری هم در دقایق ابتدایی برنامه ای که چهارشنبه پخش شد، ظهر جمعه خوبی را برای مخاطبان آرزو کرد!


طبق ادعای کانال تلگرامی «کات»، ظاهراً عوامل «دورهمی» بعد از مطلع شدن از حضور ملک مطیعی در «من و شما»، تصمیم به پیش دستی گرفته اند و با ترتیب دادن مصاحبه ای با این بازیگر قدیمی، سعی کرده اند از زمان پخش جلوتری که در اختیارشان است، استفاده کنند و زودتر برنامه شان را روی آنتن ببرند. عوامل «من و شما» هم که از این تصمیم باخبر شده اند، برای پاتک زدن به برنامه رقیب، با دستپاچگی، آنتن شبکه شما را برای چهارشنبه شب گرفته اند! اگر این داستان صحت داشته باشد، جای تأسف است که هم رفتار غیرحرفه ای عوامل «دورهمی» و هم واکنش عجولانه مسئولان «من و شما» به شدت آماتورگونه بوده است و در نهایت دود این اتفاق به چشم مخاطبی رفت که علاوه بر محروم شدن از تماشای یک برنامه جذاب، دچار سرخوردگی شد و «من و شما» 10 دقیقه هم روی آنتن دوام نیاورد و تصویر ناصر ملک مطیعی روی آنتن تلویزیون نرفت.
یک کشمکش درون سازمانی؟
 فارغ از این که دقیقاً جزئیات این مجادله و ناهماهنگی از چه قرار بوده، روشن است که ریشه این نابه سامانی در یک اختلاف درون سازمانی نهفته است. اتفاقی که منجر به قطع «من و شما» به زشت ترین شکل ممکن شد. ریشه یابی مسئله نشان می دهد که همه شبکه های تلویزیون به جز شبکه شما، زیر نظر معاونت سیما هستند، در حالی که این شبکه تحت نظر معاونت استان های سازمان صداوسیما اداره می شود و همین موضوع منشأ اختلافی است که می توانست با یک تعامل ساده برطرف شود تا چنین نقطه سیاهی در کارنامه سازمان ثبت نشود. اگر بخواهیم بدبینانه به این ماجرا نگاه کنیم، می توانیم این اتفاق را به منظور رقابت معاونت سیما و معاونت امور استان های سازمان صداوسیما بدانیم؛ رقابتی که گفته می شود از زمان انتصاب علی دارابی به عنوان معاون امور استان ها شروع شده و تا امروز، در شبکه «شما»، نمود پیدا کرده است. دارابی سابقه معاونت سیما را دارد و ظاهراً سرمنشأ این اتفاقات و حتی برخی رویکردهای جدید شبکه «شما»، رقابت پنهان او با مرتضی میرباقری معاون سیماست.


بی احترامی به مخاطب و واکنش ها
 نقطه تاریک ماجرا این بود که علت قطع برنامه نقص فنی اعلام شد؛ چیزی که خوشبین ترین مخاطبان هم آن را باور نمی کنند و می دانند که حتی نقص فنی هم بالاخره پس از چند ساعت رفع می شود. با این حال کسی از مخاطبان عذرخواهی نکرد و تا زمان نگارش این مطلب، هیچ مسئولی به خودش زحمت نداده است که لااقل توضیحی رسمی و قانع کننده ارائه کند. جالب آن که لحظاتی بعد از قطع برنامه، هادی قندی تهیه کننده «من و شما» در اینستاگرام، تعجب خود را از این رخداد ابراز کرد.


ساعتی بعد از این اتفاق، عزت ا... ضرغامی که یک دهه ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشت و علی عسکری رئیس امروز سازمان، معاون او بود، در پستی که تلویحاً به این اتفاق اشاره داشت، در کانال خود نوشت: «شرایط دهه اول سینمای بعد از انقلاب، مرزبندی هایی را بین هنرمندان سینما ایجاد کرد. این مرزبندی ها تا امروز هم ادامه دارد. دلیل خاصی هم وجود ندارد که مثلاً چرا فلان بازیگر قبل از انقلاب مجاز است و دیگری غیرمجاز! مدیران بعدی سینما و تلویزیون هم تا حدی مقهور این مرزبندی ها شدند. از جمله خود من! یه جایی هم در کشور وجود ندارد تا ارزیابی حرفه ای و صادقانه ای از سیاست های متفاوت اجرا شده در این 40 سال ارائه دهد!»
همچنین حجت الاسلام محمدرضا زائری نیز در صفحه شخصی خود به این ماجرا واکنش نشان داد و از تلویزیون به دلیل پنهان کردن واقعیت و استفاده از توجیه نامعقول نقص فنی، انتقاد کرد. این کارشناس مسائل فرهنگی در بخشی از مطلب خود نوشت: «به خدا به همین دو نفر و نصفی که هنوز دارند تلویزیون جمهوری اسلامی را تحمل می کنند، احساس توهین دست می دهد که شعورشان را این قدر پایین فرض کرده اید! لااقل راست بگویید بلکه همین یک قاشق ته مانده اعتماد مردم را حفظ کنید!»

دریافت
حجم: 632 کیلوبایت

به نقل از خراسان