نود و یکمین دوره مراسم اسکار در حالی تا چند روز دیگر (۲۴ فوریه ۲۰۱۹، ۵ اسفند ۱۳۹۷) در سالن دالبی تئاتر هالیوود شهر لس‌آنجلس برگزار خواهد شد که اعلام فهرست نامزدها از چند ماه قبل با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود. اجرای مراسم و تغییرات ساختاری آن نیز با واکنش‌های متضاد هنرمندان و سلبریتی‌ها مواجه شد تا به نوعی آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک از آن اقتدار و مرجعیت همیشگی‌اش فاصله بگیرد. فهرست نامزدها نشان می‌دهد که فیلمسازان غیرآمریکایی پیشرو بخش‌های مختلف جوایز هستند و موضوعات فیلم‌ها نیز بیش از همیشه به چند عنوان محدود و فرمایشی خلاصه می‌شود. در این مطلب نگاهی داریم به مهم‌ترین حواشی و سایه‌روشن‌های اسکار ۲۰۱۹...

برگزاری پر حرف و حدیث

در حالی که هر سال معمولا به فاصله کوتاهی از برگزاری مراسم اسکار، مجری، زمان و جزئیات مراسم سال بعد اعلام می‌شد، پس از اسکار نودم همه چیز به فراموشی سپرده شد و آکادمی در سکوت خبری به مسیر خود ادامه داد. جنجال‌های اسکار نود و یکم اما، پس از چند ماه و با اعلام خبر اضافه شدن یک مجسمه اسکار برای بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (معروف به اسکار پاپکورن) آغاز شد. تصمیمی که با مخالفت گروهی از هنرمندان و اعضای آکادمی خیلی زود لغو شد. سپس بحث از انتخاب مجری شدت گرفت و هر روز گمانه‌زنی جدیدی در مورد مجری یا میزبان اسکار نود و یکم به گوش می‌رسید، تا این‌که در نهایت نام کوین هارت (هنرمند سیاه پوست آمریکایی) به عنوان مجری مراسم اسکار ۲۰۱۹ به طور رسمی اعلام شد. انتخاب هارت خیلی زود با یادآوری و بازنشر چند توییت و اظهارنظر او در شبکه‌های اجتماعی درباره همجنس‌گرایی تحت‌الشعاع قرار گرفت و نهایتاً این هنرمند تصمیم گرفت کناره‌گیری خود را از اجرای مراسم اعلام کند. عجیب این‌که مجری دیگری جایگزین هارت نشد و آکادمی در میان تعجب علاقه‌مندان اعلام کرد این مراسم در دوره نود و یکم بدون میزبان برگزار خواهد شد؛ اتفاقی که با توجه به آن پیش‌بینی می‌شود میزان بینندگان مراسم را به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر برساند؛ چرا که طی سال‌های اخیر همواره یکی از جذابیت‌های تماشای مراسم اسکار برای بینندگان تلویزیونی شوخی‌ها و بذله‌گویی‌های مجری مراسم بوده است.

حاشیه دیگر اما به تصمیم آکادمی مبنی بر عدم پخش زنده اهدای چهار جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین فیلم کوتاه و بهترین چهره‌پردازی مربوط می‌شد. با توجه به ریزش مخاطبان تلویزیونی مراسم در سال گذشته، برگزار کنندگان قصد داشتند با عدم پوشش تلویزیونی، و اهدای این چهار جایزه در زمان پخش آگهی‌ها، زمان مراسم را قدری کوتاه کنند. اما این تصمیم هم با واکنش شدید هنرمندان صاحب‌نامی مانند کریستوفر نولان، جورج کلونی، مارتین اسکورسیزی و بسیاری دیگر از سینماگران همراه شد که چنین رفتاری را نادیده گرفتن شان دست‌اندرکاران و اعضای پشت دوربین می‌دانستند. در نهایت با فشارهای رسانه‌ای این تصمیم هم به نوعی وتو شد و اسکار بی‌مجری امسال اهدای تمام بیست و چهار مجسمه را به طور زنده پوشش خواهد داد.

پیشتازان

نگاهی کلی به مجموعه نامزدی‌ها نشان می‌دهد که دو فیلم «روما» اثر آلفونسو کوارون و «سوگلی» ساخته یورگوس لانتیموس هر یک با ده نامزدی در رشته‌های مختلف پیشتاز هستند. پس از این دو فیلم، «ستاره‌ای متولد شده است» بردلی کوپر و «معاون» آدام مک‌کی با هشت، و «پلنگ سیاه» رایان کوگلر با هفت نامزدی در رده‌های بعدی قرار دارند. نکته جالب این‌که دو فیلم موفق مراسم اخیر گلدن گلوب، یعنی «کتاب سبز» و «حماسه کولی»، هرکدام با کسب پنج نامزدی در اسکار قافیه را به «روما» و «سوگولی» باخته‌اند.

بازندگان

در کنار آثار موفق در زمینه نامزدی اسکار ۲۰۱۹ نام‌های بزرگ متعددی به چشم می‌خورند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «نخستین انسان» دیمن شزل اشاره کرد. درحالی که در ابتدای سال از کارگردان جوان و خوش آتیه هالیوود، که با دو فیلم قبلی‌اش «ویپلش» و «لالالند» به موفقیت‌های چشمگیری در عرصه رقابت اسکار دست یافته بود، به عنوان مهم‌ترین شانس درخشش در اسکار نود و یکم یاد می‌شد، فیلم جدید شزل، «نخستین انسان»، که به روایت زندگی نیل آرمسترانگ می‌پردازد، به سه نامزدی بهترین صداگذاری، بهترین میکس صدا و بهترین طراحی صحنه بسنده کرده است. بازیگران اصلی این فیلم، یعنی رایان گاسلینگ و کلر فوی، نیز نتوانسته‌اند نظر مثبت اعضای آکادمی را برای نامزد شدن جلب کنند.

دیگر فیلم پرامید امسال نیز «بازگشت مری پاپینز» ساخته راب مارشال بود که با توجه به ژانر موزیکالش امید داشت بتواند موفقیت‌های «لالالند» را تکرار کند؛ اما به چهار نامزدی در رشته‌های بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی صحنه و بهترین آهنگ اکتفا کرد و حتی نتوانست نامزدی اسکار را برای دو بازیگر نامدارش، مریل استریپ و امیلی بلانت، به همراه داشته باشد. «ترانه باستر اسکروگز» فیلم جدید برادران کوئن هم دیگر بازنده فهرست نامزدها محسوب می‌شود که تنها موفق به کسب نامزدی در سه رشته بهترین طراحی لباس، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین آهنگ شده؛ درحالی که فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» ساخته این دو برادر موفق شده بود هشت نامزدی و چهار اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر مکمل مرد را به دست آورد.

بزرگ‌ترین بازنده امسال اما اثر جدید کارگردان جوان و رنگین پوست آمریکایی، استیو مک‌کویین است که در پی ناکامی‌اش در گلدن گلوب، در اسکار هم نامزدی هیچ رشته‌ای را به خودش اختصاص نداده. کارگردانی که برای «دوازده سال بردگی» به موفقیت‌های پرشماری دست یافته بود، حالا با فیلم جدیدش «بیوه‌ها»، که از حضور بازیگران شاخصی همچون وایولا دیویس و کالین فارل هم بهره می‌برد، حسابی ذوق منتقدان و اعضای آکادمی را کور کرده و بدون نامزدی سال سینمایی‌اش را به پایان رسانده است.

منبع: بلاگ سینما مارکت