پیشتازی «شکل آب» و «دروغ های کوچک بزرگ» در فهرست نامزدهای گلدن گلوب

جایزه «گلدن گلوب» از مهم ترین جوایز سینمایی و تلویزیونی دنیاست که از سال 1944 توسط اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود هر سال به بهترین تولیدات اعطا می شود و به نوعی اولین مراسم مهم فصل جوایز به شمار می رود. این مراسم که طی آن جوایز سینمایی و تلویزیونی همراه با جایزه افتخاری یک عمر فعالیت هنری به برگزیدگان اعطا می شود، از جهت توجهش به ویژگی های هنری آثار اهمیت دارد و عمدتا به دستاوردهای فنی نمی پردازد. دوشنبه این هفته، خبر اعلام نامزدهای نهایی هفتادوپنجمین دوره گلدن گلوب مثل همیشه نکات و حاشیه های مهمی داشت و باعث شد نام غایبان و رکوردداران این بخش بیش از پیش در فضای رسانه ای شنیده شود. «بلید رانر 2049» و «خانه پوشالی» از مهم ترین غایبان نامزدهای این دوره در دو بخش فیلم و سریال و «شکل آب» و «دروغ های کوچک بزرگ» هم رکوردداران نامزدی این دو بخش هستند...

بخش سینمایی

شانس زیاد برای «لیدی برد»

در بخش جوایز سینمایی فیلم کمدی یا موزیکال، نام پنج فیلم «هنرمند فاجعه»، «برو بیرون»، «لیدی برد»، «من، تونیا» و «بزرگترین شومن» به چشم می خورد و در این میان «لیدی برد» ساخته گرتا گرویگ که پیش از این به عنوان بازیگر فیلم های کمدی شناخته می شد، با چهار نامزدی در رشته های بهترین فیلم کمدی/موزیکال، بهترین بازیگر زن کمدی/موزیکال (برای سیرشا رونان)، بهترین بازیگر مکمل زن (برای لوری متکاف) و بهترین فیلم نامه رکورددار است. «من، تونیا» اثر کریگ گیلسپی هم با سه نامزدی در رتبه بعدی قرار دارد. همچنین نامزدی فیلم کم هزینه و تحسین شده «برو بیرون» در دو رشته از نکات جالب توجه این بخش است.

از دیگر نکات مهم این بخش، غیبت فیلم مورد توجه «بیمار بزرگ» در تمام رشته ها بود که نقدهای فوق العاده ای از منتقدان دریافت کرده بود و به نوعی احیاگر ژانر کمدی رمانتیک در سال 2017 شناخته می شد.

پیشتازی «شکل آب»

در مهم ترین بخش رقابتی گلدن گلوب یعنی فیلم سینمایی درام، فیلم فانتزی رمانتیک گیرمو دل تورو با هفت نامزدی در رشته های بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر زن درام برای سالی هاوکینگ، بازیگر مکمل زن برای اکتاویا اسپنسر، بازیگر مکمل مرد برای ریچارد جنکینر، فیلم نامه و موسیقی، از بیشترین شانس برای درو کردن جوایز امسال برخوردار است. البته این فیلم اگر در تمام این هفت رشته هم موفق به کسب گلدن گلوب شود، باز هم تنها می تواند با رکورد خارق العاده هفت جایزه ای که «لالالند» سال گذشته گرفت، مساوی شود.

 

بازگشت چهره های کارکشته با «پست»

فهرست نامزدی ها نشان می دهد که فیلم جدید اسپیلبرگ را احتمالا باید نقطه عطف و زمان بازگشت سه چهره باسابقه و پرافتخار سینمای هالیوود، یعنی استیون اسپیلبرگ، تام هنکس و مریل استریپ، به دوران اوج بدانیم. اسپیلبرگ که در دو سال گذشته با «پل جاسوسان» و «غول بزرگ مهربون» موفقیت چندانی کسب نکرده بود، امسال با فیلم جدیدش دوباره از شانس های مهم فصل جوایز و اسکار محسوب می شود. «پست» علاوه بر نامزدی در سه رشته بهترین فیلم، کارگردانی و فیلم نامه، نامزد بهترین بازیگر زن درام برای مریل استریپ که با 33 نامزدی و کسب هفت جایزه بازیگری، در گلدن گلوب رکورددار است و بهترین بازیگر مرد درام برای تام هنکس و بهترین موسیقی، در مجموع با شش نامزدی، دومین شانس بزرگ مراسم امسال است. دیگر فیلم مورد توجه در این دوره نیز «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» ساخته مارتین مک دونا بوده که با نامزدی در شش رشته بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگری زن درام برای فرانسیس مک دورمند، بازیگری مکمل مرد برای سم راکول، فیلم نامه و موسیقی، همراه با «پست» در رتبه دوم تعداد نامزدی ها قرار دارد.

«دانکرک» کجاست؟

از نکات مهم فهرست نامزدهای فیلم درام می توان به فیلم جدید کریستوفر نولان اشاره کرد که تنها در سه رشته بهترین فیلم، کارگردانی و موسیقی نامزد شده است. اما از آن جایی که «دانکرک» بخش عمده مقبولیتش را مدیون برتری های فنی و فرم تولید است و بازیگرمحور محسوب نمی شود، این موضوع تا حدی قابل پیش بینی بود. بنابراین احتمالا «دانکرک» در اسکار که جوایز فنی بیشتری نسبت به گلدن گلوب دارد، شانس درخشش بیشتری خواهد داشت.

«نفس» از رقابت جا ماند

پنج فیلم سینمایی «یک زن شگفت انگیز»، «آن ها اول پدرم را کشتند»، «در محوشدگی»، «بدون عشق» و «مربع» نامزدهای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان هستند و نام «نفس» نرگس آبیار که نماینده ایران در اسکار شده، در میان شان دیده نمی شود. البته مشخص نیست فیلم برای اعضای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود، اکران شده یا نه. از طرف دیگر، با توجه به این که خبری از اکران «نفس» در سینماهای آمریکا شنیده نشده، به نظر نمی رسد فیلم برای اسکار هم شانسی داشته باشد.

غایبان بزرگ

مهم ترین بازنده اعلام نامزدی های گلدن گلوب امسال را احتمالا باید «بلید رانر 2049» اثر دنی ویلنوو بدانیم که علی رغم پیش بینی ها و استقبال خوب مردم و منتقدان، در هیچ رشته ای نامزد نشده است. دیگر غایب مهم این بخش، فیلم «مادر» دارن آرنوفسکی بود. جدیدترین فیلم کارگردان شهیر «قوی سیاه» که امیدوار بود بعد از تجربه ناموفق «نوح»، با فیلم جدیدش به اوج برگردد، درحالی حتی یک نامزدی هم در گلدن گلوب هفتادوپنجم ندارد که انتظار می رفت لااقل در دو رشته کارگردانی و بازیگری مرد درام (برای خاویر باردم) نامزد شود. فیلم «تاریک ترین ساعت» ساخته جو رایت نیز که به زندگی وینستون چرچیل می پردازد، از دیگر فیلم های پرامید امسال بود که تنها در رشته بهترین بازیگر مرد درام برای گری اولمن در نقش چرچیل، نامزد شده است. مورد عجیب دیگر این بخش، نامزدی کریستوفر پلامر برای فیلم «همه پول های جهان» است که تنها چند هفته پیش از اکران و به دلیل رسوایی جنسی کوین اسپیسی جایگزین او شده بود. حتی شاید این رویکرد اعضای اتحادیه، نوعی واکنش اعتراض آمیز به رسوایی اسپیسی باشد که خواسته اند با نامزدی پلامر به او اعتراض کنند.

 


بخش تلویزیونی

در بخش سریال های تلویزیونی کمدی/موزیکال نام پنج سریال «مشکی طور»، «خانم میزل شگفت انگیز»، «استاد هیچ»، «اسمیلف» و «ویل و گریس» به چشم می خورد که هرکدام از آن ها یک نامزد بازیگری اختصاصی این بخش را هم دارند. اما در بخش مهم تر، یعنی سریال های درام، نام های آشنایی همچون «تاج»، «بازی تاج وتخت»، «سرگذشت ندیمه»، «چیزهای عجیب» و «این ما هستیم» وجود دارد. نکته عجیب اما، غیبت سریال باسابقه «خانه پوشالی» است که در سال های قبل نیز در گلدن گلوب مورد توجه قرار گرفته بود؛ اتفاقی که می تواند هم به ماجرای رسوایی کوین اسپیسی برگردد و هم به افت کیفیت فصل پنجم. بخش مربوط به مینی سریال ها اما یک غافلگیری ویژه داشت که پیشتاز نامزدی سریال محسوب می شود. مجموعه هفت قسمتی «دروغ های کوچک بزرگ» علاوه بر آن که با پنج بازیگر نامزد جایزه، پیشتاز است، در بخش بهترین مینی سریال هم با «فارگو»، «بالای رودخانه: دختر چینی»، «عداوت: جون و بت» و «گناهکاران» رقابت خواهد کرد.

پلی به سوی اسکار

گلدن گلوب امسال هم مثل سال های قبل تا حدی تکلیف مهم ترین محصولات یک سال اخیر را روشن کرد و اگر همه چیز مانند قبل پیش برود، همین فهرست ها با چند تغییر کوچک در اسکار هم به رقابت خواهند پرداخت. با این حال دو تفاوت عمده بین این دو رویداد قابل ملاحظه است؛ یکی این که گلدن گلوب آثار درام را از آثار کمدی موزیکال جدا می کند و جوایز دیگری برای آن ها در نظر می گیرد؛ درحالی که اسکار همه فیلم ها را فارغ از ژانر، به رقابت می گذارد و دیگر آن که گلدن گلوب به آثار تلویزیونی هم توجه دارد و برایشان جوایزی در نظر می گیرد؛ در حالی که اسکار، مختص سینماست.

 دریافت
حجم: 1.42 مگابایت

به نقل از خراسان