نگاهی به فیلم تحسین شده «ستاره‌ای متولد شده است»

درحالی که همه منتظر درخشش فیلم جدید دیمین شزل یعنی «نخستین انسان» بودند، فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد و به یکی از شانس‌های مهم فصل جوایز تبدیل شد. نخستین تجربه کارگردانی بردلی کوپر با نام «ستاره‌ای متولد شده است» یک بازسازی مدرن از اثری قدیمی است که بعید به نظر می‌رسد دست خالی اسکار و گلدن گلوب را ترک کند....

«ستاره‌ای متولد شده است» در پنج رشته بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد فیلم درام برای بردلی کوپر، بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم درام برای لیدی گاگا، بهترین ترانه اورجینال و بهترین فیلم درام نامزد گلدن گلوب شده است. در این مطلب به مهم‌ترین نقاط قوت «ستاره‌ای متولد شده است» می‌پردازیم.

رنگارنگ و گوش‌نواز

چند سالی است که توجه هالیوود به سینمای موزیکال جلب شده و آخرین نمونه موفقیت چنین فیلم‌هایی به «لالالند» بازمی‌گردد. «ستاره‌ای متولد شده است» نیز با بهره‌گیری از لیدی گاگا و تدارک ویژه آهنگ سازش برای قطعات موسیقی پرقدرت، مخاطبانش را با خود همراه کرده تا اجرای قطعات موسیقی به نقطه قوت فیلم تبدیل شود. ترانه اصلی این فیلم با نام «کم عمق»، به تازگی نامزد بهترین ترانه اورجینال گلدن گلوب شده است.

از رومنس تا تراژدی

اگرچه «ستاره‌ای متولد شده است» تمام ویژگی‌های یک اثر عاشقانه را دارد و قصه زوج اصلی را از نخستین لحظه آشنایی تا پایان رابطه به خوبی روایت می‌کند، اما این فیلم به طور کلی از خط‌کشی‌های ژانری مرسوم فراتر می‌رود و می‌تواند یک ملودرام موزیکال یا حتی یک تراژدی عاشقانه هم نامیده شود. ریتم اثر البته کمی کند است، اما نه آن‌قدر کند که به کیفیت اثر لطمه‌ای وارد کند.

مثلث ستاره، سوپراستار و حرفه‌ای

علاوه بر ستاره محور بودن، فیلم بردلی کوپر از بازی‌های باکیفیتی هم بهره می‌برد که نقطه قوت آن محسوب می‌شود. بردلی کوپر در مقام کارگردان و نقش اول، با یک گریم عالی، مناسب با ویژگی‌های کاراکتر «جکسون مین»، عالی ظاهر شده و در نمایش تاثیرات الکل و مواد مخدر سنگ تمام می‌گذارد. لیدی گاگا اگرچه به اندازه دیگر بازیگران زن معروف جهان درخشان نیست، اما از پس نقشش برمی‌آید و به جز سکانس‌های پایانی، به خوبی درونیات یک زن مهربان، وفادار و در عین حال جاه‌طلب و شکننده را به تصویر می‌کشد. دیگر نقش با کیفیت این فیلم را سم الیوت بازی می‌کند که به ‌رغم زمان کم حضورش در فیلم، به‌ویژه در دو سکانس نقش آفرینی در برابر کوپر، عالی بازی می‌کند.

خانوادگی و انسانی

برخلاف آن‌چه ممکن است تصور کنید، «ستاره‌ای متولد شده است» داستان خام یک دلدادگی جوانانه نیست، بلکه روایت عاشقانه‌اش را در بستر خانواده پیش می‌برد و به شکلی تاثیرگذار و عبرت‌آموز به ویرانی بنیاد خانواده در اثر سوء مصرف الکل و مواد مخدر می‌پردازد. سکانس حضور زوج قصه روی سن مراسم گرمی از یک اجرای باورپذیر و  تاثیرگذار از نمایش آموزنده آثار ویرانگر اعتیاد محسوب می‌شود. درگیری‌های درونی شخصیت جکسون و وفاداری بی‌حد و حصر «الی» هم از ویژگی‌های مهمی است که «ستاره‌ای متولد شده است» را به یک اثر در ارتباط با خانواده تبدیل می‌کند.


دریافت
حجم: 2.21 مگابایت
 

به نقل از خراسان