نودویکمین دوره مراسم اسکار برندگان خود را شناخت

نودویکمین دوره مراسم اسکار، بامداد دوشنبه در حالی برگزار شد که جوایز رشته‌های مختلف تقریباً به طور متعادل پخش شدند. در پایان این مراسم فیلم «حماسه کولی» با چهار جایزه در صدر ایستاد و سه فیلم «روما»، «پلنگ سیاه» و «کتاب سبز» هر یک با سه مجسمه اسکار در رده بعد قرار گرفتند. جایزه بهترین فیلم سال هم به «کتاب سبز» رسید. با ما همراه باشید با چند نکته از متن و حاشیه اسکار نودویکم...

برنده‌ها و بازنده‌ها
 در مجموع جوایزی که در مراسم توزیع شد، «حماسه کولی» به چهار جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا و بهترین تدوین دست یافت و به لحاظ تعداد جایزه موفق‌ترین فیلم سال شد. جوایز «کتاب سبز» اما به بخش‌های اصلی اختصاص داشتند و این فیلم با سه مجسمه بهترین فیلم، بهترین فیلم نامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل از جهاتی موفق‌تر از «حماسه کولی» ظاهر شد. سه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برداری هم «روما» را به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان تاریخ این مراسم تبدیل کردند. «پلنگ سیاه» تنها فیلم ابرقهرمانی اسکار نود و یکم بود که با وجود به دست آوردن سه جایزه فنی بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی صحنه و بهترین طراحی لباس، نتوانست با کسب اسکار بهترین فیلم نامش را جاودانه کند. در بخش بازنده‌ها هم نام‌های بزرگی به چشم می‌خورند که «سوگلی» یورگوس لانتیموس، با تنها یک جایزه بهترین بازیگر زن، مهم‌ترین آن‌هاست. فیلم تحسین‌شده «ستاره‌ای متولد شده است» ساخته بردلی کوپر هم به اسکار بهترین ترانه بسنده کرد و «معاون» آدام مک‌کی تنها اسکار بهترین چهره‌پردازی را به خودش اختصاص داد.


 

بازیگری
 اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به رجینا کینگ برای فیلم مستقل «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» رسید و جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن را اولیویا کولمن برای «سوگلی» برد. ماهارشالا علی که دو سال پیش برای «مهتاب» اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورده بود، امسال هم برای «کتاب سبز» افتخار دیگری به کارنامه‌اش اضافه کرد و رامی مالک بازیگر مصری‌تبار در «حماسه کولی»، که برای همین نقش گلدن‌گلوب بهترین بازیگر نقش اصلی مرد فیلم درام را هم به دست آورده بود، موفق شد اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را هم به خود اختصاص دهد.
کوارون، مردی با ۳ جایزه
 آلفونسو کوارون کارگردان پرافتخار مکزیکی و سازنده فیلم «جاذبه» که امسال با یک اثر سیاه و سفید اسپانیولی‌زبان در فصل جوایز درخشان ظاهر شده  و کلکسیونی از جوایز متنوع جشنواره‌های مختلف را به دست آورده بود، تنها فردی بود که پس از مراسم دیشب با سه مجسمه به خانه رفت. کارگردان «روما» علاوه بر اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین کارگردانی، فیلم برداری اثرش را هم شخصا انجام داده بود و اسکار بهترین فیلم برداری را هم گرفت ولی در کسب جایزه بهترین فیلم ناکام بود.
اجرای سوت و کور
 مهم‌ترین حاشیه برگزاری اسکار نود و یکم، بدون مجری بودن آن بود و همین موضوع باعث شده بود که مراسم چندان دلنشین نباشد. دست‌اندرکاران اسکار امسال برای پر کردن جای خالی بذله‌گویی‌های هرساله مجری، نه با استفاده از کمدین‌ها توانستند کمکی به شور و حرارت مراسم بکنند و نه اجراهای گروه کوئین و ترانه کم‌عمق لیدی گاگا و بردلی کوپر جای خالی مجری را پر کرد. هنوز آمار رسمی از تعداد بینندگان این مراسم منتشر نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود روند نزولی بینندگان اسکار، امسال هم ادامه داشته باشد.
جوایز فنی
 در بخش جوایز فنی دو فیلم «پلنگ سیاه» و «حماسه کولی» هرکدام با سه اسکار رکورددار بودند و فیلم‌های «روما»، «معاون»، «نخستین انسان» و «ستاره‌ای متولد شده است» هم با یک مجسمه در رده بعدی قرار گرفتند. نکته جالب اهدای جوایز این بخش پوشش عجیب ملیسا مک‌کارتی (نامزد بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای فیلم «آیا هرگز می‌توانی مرا ببخشی؟») و برایان هنری در هنگام اهدای جایزه بهترین طراحی لباس بود که با شوخی‌های کاربران فضای مجازی همراه شد.


جوایز اصلی
 در بخش اصلی یعنی جوایز بهترین فیلم نامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، «کتاب سبز» توانست دو اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی و بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد. جایزه بهترین فیلم نامه اقتباسی به فیلم «بلکککلنزمن» تعلق گرفت و آلفونسو کوارون هم مجسمه بهترین کارگردانی را برای «روما» به خودش اختصاص داد. بدین ترتیب می‌توان گفت فصل جوایز سینمایی جهان دیشب با پیشتازی فیلم‌های «کتاب سبز»، «حماسه کولی»، «روما» و تا حدودی «پلنگ سیاه» به پایان رسیده و از امروز گمانه زنی‌ها برای پیش‌بینی بهترین فیلم‌های سال آینده آغاز می‌شود. در ادامه فهرست کامل برندگان را می‌خوانید:

 

بهترین فیلم: کتاب سبز
 بهترین کارگردان: آلفونسو کوارون
 بهترین بازیگر اصلی مرد: رامی مالک/ حماسه کولی
 بهترین بازیگر اصلی زن: اولیویا کولمن/ سوگلی
 بهترین بازیگر مکمل مرد: ماهرشالا علی/ کتاب سبز
 بهترین بازیگر مکمل زن: رجینا کینگ/ اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند
 بهترین فیلم نامه غیراقتباسی: کتاب سبز
 بهترین فیلم نامه اقتباسی: بلکککلنزمن
 بهترین فیلم بلند پویانمایی: مردعنکبوتی: در دنیای عنکبوت
 بهترین فیلم برداری: روما
 بهترین طراحی لباس:  پلنگ سیاه
 بهترین مستند بلند: انفرادی آزاد
 بهترین مستند کوتاه: پریود. پایان جمله.
بهترین تدوین: حماسه کولی
 بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان: روما
 بهترین چهره‌پردازی و مو: معاون
 بهترین موسیقی: پلنگ سیاه
 بهترین ترانه: کم‌عمق
 بهترین طراحی تولید: پلنگ سیاه
 بهترین فیلم کوتاه: پوست
 بهترین میکس صدا: حماسه کولی
 بهترین تدوین صدا: حماسه کولی
 بهترین جلوه‌های ویژه بصری: اولین انسان
 بهترین پویانمایی کوتاه: بائو

 

دریافت
حجم: 2.5 مگابایت
 

به نقل از خراسان