نگاهی به مهم ترین رقبای احتمالی فیلم «نفس» در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار
19 سال از زمانی که «بچه های آسمان» مجیدی، نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد، می گذرد. در این دو دهه، ایران دو بار با فیلم های اصغر فرهادی به جمع نامزد ها راه یافته و هر دو بار هم در نهایت مجسمه طلایی اسکار به ایران آمده است. امسال برای اولین بار فیلم یک کارگردان زن را به اسکار معرفی کرده ایم و با توجه به این که سال قبل، یک فیلم ایرانی جایزه را برده، می توان امید داشت که «نفس» به خوبی در این رویداد سینمایی مورد توجه قرار بگیرد. با این حال فیلم نرگس آبیار...، رقبای سرسختی در نودمین جشن اسکار دارد؛ جشنی که 92 فیلم از 92 کشور در آن شرکت کرده اند. با ما همراه باشید تا با قدرترین رقبای «نفس» برای دست یابی به مجسمه طلایی اسکار، آشنا شویم:
پایان خوش
Happy End
میشاییل هانکه، اتریش
حال وهوای اثر: سابقه هانکه در سینما به قدری درخشان و مورد اعتماد است که تقریبا هر زمان فیلم جدیدی می سازد، می توان پیش بینی کرد که آن فیلم نماینده کشورش در اسکار خواهد بود. «پایان خوش»، جدیدترین ساخته این فیلم ساز شهیر، خانواده ای متمول را با نگاهی تلخ و نقادانه به تصویر می کشد که هیچ یک از اعضایش حس خوبی به زندگی ندارد. در این خانواده که همه به دنبال کسب ثروت و پیشرفت اجتماعی هستند، والدین چشمان خود را بر روی وضعیت فرزندانشان بسته اند و خانواده در حال غرق شدن در زندگی ماشینی است. هانکه که به خاطر علاقه اش به دغدغه های انسان مدرن شهرت دارد، در فیلم جدیدش، به نحو ضمنی، مسئله مهاجرت و بحران ها و ناهنجاری های پناه جویان را نیز مورد نظر قرارداده است.
برگ برنده: احتمالا مهم ترین برگ برنده «پایان خوش» خود کارگردانش باشد که علاوه بر دو نخل طلایی که در کارنامه دارد، در سال 2012 نیز با فیلم «عشق»، اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را از آن خود کرد. دیگر نقطه قوت فیلم جدید هانکه که در بخش نخل طلای جشنواره اخیر کن هم تحسین منتقدان را متوجه خود کرد، بازی عالی ایزابل هوپر است؛ بازیگری که در اسکار سال گذشته، با این که در فیلم غیر انگلیسی زبان «او» بازی کرده بود، باز هم نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد و به نظر می رسد رای دهندگان آکادمی علاقه زیادی به او دارند.
120 تپش در دقیقه
120 Beats Per Minute
ربان کمپیلو، فرانسه
حال وهوای اثر: درام 135 دقیقه ای کارگردان مراکشی تبار «مریلند»، امسال نماینده کشور فرانسه است. نماینده سال قبل فرانسه در اسکار فیلم «او» ساخته پل ور هوفن بود که علی رغم این که گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را از آن خود کرد، در اسکار حتی به جمع پنج نامزد نهایی هم راه نیافت و رقابت را به «تونی اردمن» مارن آده از آلمان و «فروشنده» اصغر فرهادی از ایران واگذار کرد. داستان فیلم «120 تپش در دقیقه» در فضای اوایل دهه 90 میلادی در فرانسه و بر محور مسئله بیماری ایدز می گذرد. جایی که عده ای از فعالان اجتماعی از این موضوع مطلع می شوند که برخی آزمایشگاه ها داروی این بیماری را در اختیار دارند، اما از توزیع آن خودداری می کنند.
برگ برنده: «120 تپش در دقیقه» در کن حضور موفقی داشت و توانست جایزه بزرگ کن را از آن خود کند. موفقیت این فیلم در کن که زمان زیادی هم از آن نمی گذرد، احتمالا در ذهن رای دهندگان آکادمی اسکار مانده و همین مطلب می تواند لااقل برای حضورش در بخش های نهایی رقابت موثر واقع شود. همچنین موضوع فیلم که به اپیدمی ایدز در دهه 80 و اوایل دهه 90 فرانسه و فعالیت های اجتماعی مرتبط با آن می پردازد، از مواردی است که می تواند شانس این فیلم را در اسکار امسال افزایش دهد.
اول پدرم را کشتند
First They Killed My Father
آنجلینا جولی، کامبوج
حال وهوای اثر: مدت ها بود که در اخبار از حضور آنجلینا جولی، در فعالیت های خیرخواهانه مرتبط با حقوق بشر در کشور های محروم می شنیدیم. فیلم «اول پدرم را کشتند» احتمالا حاصل دغدغه های جولی و تجربیات او از حضور در این فضاست. فیلم نامه این اثر، اقتباسی است از داستان واقعی زندگی لانگ اونگ که در ژانر زندگینامه ای - تاریخی تولید شده و داستان نجات شخصیتی بومی از دست رژیم خمر های سرخ را به تصویر می کشد و به جنایاتی که در کامبوج رخ داده، می پردازد.
برگ برنده: مهم ترین برگ برنده فیلم که قطعا توجه رای دهندگان را جلب می کند، حضور سلبریتی هالیوودی آنجلینا جولی، این بار در مقام کارگردان فیلمی است که زاده دلواپسی های شخصی اوست. فیلم برداری خوب اثر، حمایت نخست وزیر کامبوج و انتشار آن توسط نتفلیکس نیز می تواند از نقاط قوت «اول پدرم را کشتند»، باشد. همچنین تجربه نشان داده فیلم هایی که به مسائل حقوق بشری مهمی مانند نسل کشی می پردازند، بیشتر مورد توجه رای دهندگان آکادمی قرار می گیرند.
مربـع
Square
روبن اوستلند، سوئد
حال وهوای اثر: «مربع» را بخش عمده ای از کارشناسان، اصلی ترین شانس کسب اسکار امسال دانسته اند؛ یک درام سیاسی طعنه آمیز و انتقادی که فضای کشور سوئد را پس از براندازی حکومت سلطنتی به تصویر می کشد. موضوع کلی فیلم این است که مهم ترین کاخ سلطنتی در سوئد پس از تغییر رژیم این کشور به یک موزه هنری تبدیل شده است؛ اما با بروز مشکلاتی، اداره موزه از کنترل خارج می شود. محور های اصلی «مربع» عبارتند از اخلاق، شجاعت، وظیفه شناسی و میهن پرستی.
برگ برنده: مهم ترین نقطه قوت «مربع» احتمالا درخشش خیره کننده آن در جشنواره اخیر کن است که علاوه بر برانگیختن ستایش منتقدان، نخل طلا را هم برای عواملش به ارمغان آورد. سابقه روبن اوستلند در ساخت فیلم «فورس ماژور» و دیالوگ های خوب فیلم که به زبان های سوئدی و انگلیسی نوشته شده است، احتمالا دیگر برگ های برنده «مربع» هستند.
درباره روح و بدن
On Body and Soul
ایلدیکو ایندی، مجارستان
حال وهوای اثر: عنوان خاص فیلمی که نماینده کشور مجارستان است، شاید در ابتدا باعث شود فکر کنیم با فیلمی خشک و فلسفی طرفیم که جذابیت خاصی ندارد؛ اما خیلی زود روشن می شود که با یک اثر عاشقانه سطح بالا مواجهیم. «درباره روح و بدن» راوی عشق و احساسی عاطفی بین دو کارگر است که در رویاهایشان با یکدیگر زندگی رویایی و عاشقانه ای دارند، اما در واقعیت قادر به این کار نیستند. این فیلم نگاه فلسفی خود را بین نگرش عاطفی به عشق به عنوان یک حالت درونی با نگاه مادی به واقعیت بی رحم زمینی، به خوبی تصویر می کند و لحن جذابی دارد و می تواند هر دو دسته مخاطب روشنفکر و عادی سینما را به خود جلب کند.
برگ برنده: تم عاشقانه در یک فیلم همیشه یکی از جذاب ترین ژانرهاست و «درباره روح و بدن» نیز روابط عاطفی را به بهترین نحو به تصویر کشیده است. نگاه تلخ و غم انگیز کارگردان به واقعیت های ظالمانه ای که در جوامع علیه روابط عاطفی پاک انسان ها قد علم می کند، از دیگر جذابیت های این فیلم است. «درباره روح و بدن» احتمالا از زمانی که خرس طلایی برلین را برد، در ذهن رای دهندگان ماندگار شده است و همین موضوع می تواند لااقل حضورش را در مراحل بعدی تضمین کند.
محو شدگی
In the Fade
فاتح آکین، آلمان
حال وهوای اثر: درام انتقام جویانه کارگردان ترک تبار آلمانی را که با بازی دایان کروگر فیلمی خشن و آزار دهنده محسوب می شود احتمالا باید یکی از مهم ترین شانس های اسکارا مسال بدانیم. داستان فیلم به ترسیم شخصیت زنی می پردازد که پس از به اتمام رساندن سوگواری برای همسر و فرزندش که در یک بمب گذاری کشته شده اند، درصدد انتقام جویی از مسببان این واقعه برمی آید.
برگ برنده: علاوه بر رزومه آکین و اعتبارش در عرصه سینما، احتمالا باید مهم ترین برگ برنده «محو شدگی» را توجهش به جنایات نازی ها و مانور کارگردان روی مفاهیمی مانند خشم، نفرت، انتقام، کینه و... بدانیم که ترکیب آن ها با صدای انفجار ها و صحنه های خشن و آزاردهنده، حس عجیبی را در مخاطب ایجاد می کند و اثری متفاوت و شاخص در کارنامه کاری فاتح آکین محسوب می شود.
بی عشـق
Loveless
اندری زویاگینتسف، روسیه
حال وهوای اثر: احتمالا روسیه هم امسال حضور قدرتمندی در اسکار خواهد داشت و فیلم «بی عشق» می تواند یکی از جدی ترین گزینه ها برای حضور در میان پنج نامزد نهایی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان باشد. کارگردان فیلم «لویاتان» که بسیاری از منتقدان ستایشش کردند، این بار در فیلم جدیدش به جامعه معاصر روسیه پرداخته و نبود عشق و روح زندگی را در این اجتماع به تصویر کشیده است. داستان این فیلم با محور قراردادن یک نبود ظاهری، یعنی گم شدن یک کودک، به بسیاری از کمبود های انسان معاصر طعنه می زند که خودش هم متوجه آن ها نیست.
برگ برنده: بسیاری از کارشناسان، زویاگینتسف را کارگردان فیلم های فلسفی می دانند که نام فیلم قبلی اش هم از کتاب مشهور توماس هابز، فیلسوف انگلیسی، گرفته شده بود. فیلم «بی عشق» را نیز می توان نمایندگی این کارگردان از جنبش حیات گرایی معاصر دانست و از این جهت می تواند مورد توجه مخاطبان روشنفکر قرار گیرد. جایزه ویژه هیئت داوران کن نیز از مواردی است که می تواند رای های بیشتری را برای این فیلم در اسکار جمع کند.
نظـم الهی
Divine Order
پترا بیوندینا وولپی، سوئیس
حال وهوای اثر: نماینده سوئیس در اسکار امسال که فیلمی تاریخی محسوب می شود، مادری را روایت می کند که با تاسیس کمپین و دیگر فعالیت های اجتماعی از حقوق برابر زنان در جامعه دفاع می کند. این فیلم که رگه هایی از درام کمدی و تلخ دارد، هم در جشنواره های مستقل و هم در جشنواره سینمایی سالانه سوئیس بسیار موفق ظاهر شده است.
برگ برنده: علاوه بر موضوع فیلم که حقوق زنان است و باعث می شود بخش عمده ای از رای دهندگان اسکار به آن علاقه نشان دهند، معرفی شدنش از سوئیس نیز می تواند برگ برنده دیگر «نظم الهی» باشد؛ زیرا سوئیس کشور مهمی در این بخش از اسکار است و معمولا توجهات را به خود جلب می کند.
باد سـیاه
Dark Wind
حسین حسن، عراق
حال وهوای اثر: ممکن است مهمان ناخوانده بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار امسال، فیلمی از عراق با حضور برخی چهره های ایرانی، از جمله مریم بوبانی، تورج اصلانی و... باشد. این فیلم توسط کارگردان سرشناس کرد عراق، حسین حسن، ساخته شده و به مسائل این کشور و ناآرامی هایی که مردمش را آزرده خاطر می کند، می پردازد. «باد سیاه» شاید از جهت هنری شانس بالایی برای کسب جایزه نداشته باشد، اما تجربه نشان داده مسائل روز دنیا و موضوعات سیاسی می تواند نظر رای دهندگان اسکار را تغییر دهد.
برگ برنده: علاوه بر کشور عراق که معمولا حضور پررنگی در جشنواره های بین المللی ندارد و ممکن است داوران بخواهند نام این کشور را از طریق فیلم «باد سیاه» به گوش مردم جهان برسانند، مهم ترین برگ برنده نماینده عراق احتمالا موضوع محوری آن، یعنی جنایات داعش است. گروهک داعش طی سال های اخیر به یک بحران جهانی تبدیل شده و ممکن است داوران و رای دهندگان اسکار بخواهند از عوامل فیلم «باد سیاه» به خاطر پرداختن به این موضوع مهم، با دادن امتیاز بالا در اسکار، تقدیر کنند.
از این فهرست به سادگی عبور نکنید
این 9فیلم، شمایی کلی هستند از بهترین آثار غیرانگلیسی زبان سینمای دنیا. اگر از زرق وبرق و ابرقهرمان های شکست ناپذیر هالیوود خسته شده اید و مشتاق هستید تا حرف های تازه ای بشنوید و با فضا های تازه تری آشنا شوید، این 9فیلم را ببینید. خیالتان راحت؛ منتقدان سینمایی سراسر دنیا، این 9اثر را تحسین کرده اند. ما هم دیدن شان را به شما پیشنهاد می کنیم.
دریافت
حجم: 744 کیلوبایت